Finnair

Fler flyger Business class med Finnair +25% till Asien

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 14:19 CET

2010 01 11 Under december månad förra året ökade antalet passagerare i Finnairs Business Class med totalt 16 procent jämfört med samma period 2008. Till Asien ökade antalet businessclass-resenärer med 25 procent. Finnairs Sverigeschef Matias Sarkkinen ser positivt på utvecklingen:

– Vi ser en märkbar återhämtning på marknaden för Business class till och från Asien. Finnair står idag väl rustat för att möta en ökad efterfrågan till Fjärran östern. I dagsläget flyger vi 90 gånger per månad till Kina och totalt 240 gånger per månad till Asien via Helsingfors. Vi har 41 procent av de snabbaste förbindelserna till Japan från Europa. Från den 28 mars går vi upp till dagliga nonstop till Tokyo. Totalt flyger vi nonstop via Helsingfors till nio destinationer i Asien med smidiga fröbindelser från Stockholm, Görteborg, Norrköping och Köpenhamn.

Finnair implementerar nu successivt Full Flat - horisontellt fällbara stolar i Business Class - ombord på sina långdistansplan.  Lägg till detta att moderniseringen av flygplansflottan fortsätter i och med att Finnairs sista Boeing MD11 lämnar bolaget den 31 januari.

Finnairs Business class – Bäst så in i Norden!

2010 01 11 Nu har världens mest kräsna och frekventa affärsresenärer med minst 24 tur och retur resor per år, sagt sitt om vilket flygbolag som har bäst Business class i Norden. Det har Finnair. Detta slår amerikanska Business Traveller fast efter att ha genomfört en enkät bland sina amerikanska och internationella läsare. Finnairs senaste Airbus A330-300, världens mest bränslesnåla tvåmotoriga långdistansplan och utrustade med branschens modernaste Business Class med Full Flat, var några av produktfördelarna som ledde ända fram till förstaplatsen. Bilden: Business Traveller USA.

Finnair kampanjar Asien - Hongkong från 6 050 kr

2010 01 11 Från den 16 januari kan du flyga billigare till Asien med Finnair ända fram till den 31 maj. Priser inklusive skatter från Stockholm, Göteborg och Norrköping: Peking 5310 kr, Shanghai 6400 kr, Hongkong 6050 kr, Tokyo 7250 kr, Osaka 7350 kr och Seoul 7040 kr. Vid avresa med Finnair från Norrköping via Helsingfors till Shanghai, Tokyo, Osaka och Seoul tillkommer 670 kr på detta kampanjpris. Boka dina biljetter före den 1 februari - förbokning sju dagar, lördag/söndag regel eller minst sju dagar bortavaro. Boka via din resebyrå eller finnair.se.

Finnair snabbast till Asien från Göteborg

2010 01 11 Finnair flyger till nio destinationer i Asien från Landvetters flygplats via Helsingfors. Till sju av dem är Finnair det snabbaste alternativet. Så här stor blir din tidsbesparing tur och retur genom att välja Finnair: Seoul 3 tim 30 min, Hongkong 3 tim 10 min, Shanghai 2 tim 30 min, Nagoya 3 tim 40 min, Osaka 3 tim 40 min, Tokyo 2 tim och Bangkok 1 tim.Genom att välja den rakaste och snabbaste vägen reser du också mest klimatsmart och minskar därmed utsläppan av C02 med upp till 30 procent.

Ny svensk bok skildrar Tokyos matkultur

2010 01 11 Författaren Petter Bjerke har tillsammans med fotograf Gustav Karlsson Frost och art director Markus Karlsson Frost gjort en inträngande skildring av matkulturen i staden med flest stjärnor av alla i Guide Michelin: Tokyo. I boken ”Tokyo Food”, Natur & Kultur förlag, möter läsaren såväl enkla nudelmakare, hängivna munkar i tempelköken och lyxiga kaisekirestauranger i Tokyos skyskrapor. Shoppa på världens största fiskmarknad och lär dig grunderna om allt från sushi till tempurafritering och yakinigrillning. ”Tokyo Food” är en utmärkt introduktion till Tokyo och det japanska köket och innehåller även ett 40-tal grundläggande recept. Teamet flög till och från Tokyo med Finnair, som flyger dagligen till Japan via Helsingfors. Bilden: Omslaget till boken ”Tokyo Food.”