Skyscanner

Fler flyger för Estelle

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 13:02 CET

Nu har det gått en månad sedan Prins Daniel med skakig röst meddelade att Prinsessan Estelle var född. Uppståndelsen kring den lilla prinsessan har varit enorm, och det inte bara i Sverige. Flygjämförelsesajten Skyscanner har redan under prinsessans första månad sett en rejäl ökning av flygsökningar till Sverige. I länder som Norge, Tyskland och Storbritannien är intresset som störst.

Rojalister från hela världen vill nu besöka den nya prinsessans hemland och det är länder med egna kungahus som är allra mest intresserade. Sökningarna från Norge har under den senaste 30-dagarsperioden ökat med hela 28 procent. Tyskarna som har ett känt intresse för det svenska kungahuset har även de drabbats av Estelle-effekten, där har sökningarna till Sverige gått upp med 23 procent.

– Intresset är alltid stort kring kungahuset och när något så exceptionellt och fantastiskt som att en ny prinsessa föds så ökar förstås även intresset för Sverige. Att ökningen skulle vara så stor som den faktiskt är förvånar oss dock, säger Linda Edstrand, Skandinavienchef på Skyscanner.

Storbritannien är också ett av de länder där det skett en stor ökning, här har sökningarna den senaste månaden gått upp med 19 procent.

Arvid Linder, Presskontakt Skyscanner

E-post: arvid@agency.se

Telefon: +46 (0)70 779 58 98

Om Skyscanner

Skyscanner är Europas ledande sajt för billiga flygresor. Använd vårt smarta verktyg som söker på 1000 flygbolag, både lågprisflygbolag som Ryanair och reguljära flygbolag som SAS, för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till. Följ oss på Twitter och Facebook.