Västtrafik

Fler kommuner får närtrafik den 19 juni

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2016 13:21 CEST

Nu utökar Västtrafik resmöjligheterna i Västra Götaland ytterligare. Från den 19 juni får kommunerna Ale, Härryda, Vänersborg och Öckerö närtrafik.

Närtrafik är ett särskilt koncept för att resa kollektivt mellan landsbygd och tätort. Den som har långt till den ordinarie kollektivtrafiken kan bli hämtad vid dörren och resa till Västtrafiks närtrafikhållplatser, och vice versa. Den 19 juni utökar Västtrafik utbudet och ytterligare fyra kommuner får då närtrafik.

– Satsningen skapar nya möjligheter att resa kollektivt och vi hoppas att ännu fler ska upptäcka närtrafikens fördelar. Det är ett enkelt och prisvärt sätt att resa, säger Gunilla Wicktor, kundansvarig anropsstyrd trafik, Västtrafik.

Samtliga hushåll i kommunerna Ale, Härryda, Vänersborg och Öckerö har fått information om närtrafiken hemskickad.

Utökad närtrafik är en del i Västtrafiks arbete med att erbjuda ett grundläggande utbud av kollektivtrafik i hela regionen. Den är öppen för alla, även turister och tillfälliga besökare som ska resa till landsbygden. Idag finns närtrafik i 42 av Västra Götalands 49 kommuner.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771–41 43 99
press@vasttrafik.se

Fakta närtrafik
Västtrafiks närtrafik är öppen för alla. En resa kostar 41 kronor och förbeställs på telefon 0771–91 90 90. Trafiken körs inom bestämda tidsintervaller och bara när någon beställt en resa. Resenärerna betalar direkt till föraren eller med en särskild sms-biljett. Västtrafiks periodkort gäller inte, men i de kommuner som erbjuder seniorkort är dessa giltiga som biljett. På Västtrafiks webbplats finns information om utbudet i respektive kommun. Ytterligare information finns på: vasttrafik.se/nartrafik

Varje dag reser 395 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.