ALMI Företagspartner Kalmar län AB

Fler kvinnliga entreprenörer med utländsk bakgrund i Kalmar län

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 14:21 CET

Fler kvinnliga entreprenörer med utländsk bakgrund i Kalmar län

I Sverige ska alla, oavsett etnisk bakgrund, ha samma förutsättningar att starta och driva företag. Almi Företagspartner startar nu ett fyrårigt program som går ut på att skapa förutsättningar för att fler kvinnor med utländsk bakgrund ska starta och utveckla sina företag. En rad aktiviteter kommer att genomföras under året som riktar sig till dessa entreprenörer. Inspirationsseminarier kommer att anordnas runt om i Almis regionala bolag och den 30:e november har turen kommit till Kalmar. Näringsdepartementet är initiativtagare till programmet.

Programmet är rikstäckande och drivs inom Almis IFS rådgivning.

-          Av Almis utlåning under 2010 gick 21 procent till invandrare.  33 procent av utlåningen gick till kvinnor. Nu vill vi öka andelen invandrarkvinnor bland våra kunder.  Det är därför viktigt att vi lyfter fram aktiviteter där målgruppen kan få information om hur man startar och driver företag – samlat på ett och samma ställe, säger Maroun Aoun, VD för IFS Rådgivningscentrum.

Startskotten för Almi Kalmars arbete är ett seminarium där bland annat Lars Limseth VD, IFS-Rådgivare Martina Lago och finansieringsrådgivare Ann-Kristin Nilsson, från Almi, Lisa Saetre Kalmar kommuns företagslots, tidigare Årets Nybyggare Hiromi Ballantyne och IFS Nybyggarambassadör Belgin Fortaci kommer att informera och inspirera.

–         Det är viktigt att vi tar tillvara all den kompetens som finns i vårt samhälle. Därför är jag extra glad att Almi Kalmar nu kan sjösätta denna satsning som syftar just till att skapa jämnare spelplan där alla som vill får samma möjligheter till att bli egenföretagare. Min förhoppning är att se en markant ökning i invandrarkvinnornas företagande säger  Martina Lago, IFS-rådgivare Almi Företagspartner Kalmar.

–         I regionen har vi en stark tradition att få fram framgångsrika ”Nybyggare” dvs entreprenörer med utländsk härkost som på kort tid bygget ett framgångsrikt koncept och företag. 2010 vann Jangir Maddadi Design Bureau i Årets Nybyggare i Sverige, år 2011 kom Branwynn från Färjestaden tvåa och 2006 van Alem Teknik ifrån Nybro. –Men nu är det dags för kvinnorna, jag är övertyga om att med rätt matchning kommer vi  snart se kvinna som Årets nybyggare, avslutar Martina Lago, IFS-rådgivare, Almi Företagspartner Kalmar

Tid: onsdag 30:e november, klockan 13.00–15.00

Plats: Rådhussalen på Stora Torget

För mer information:
Cassandra Bota, projektsamordnare iK, investera i invandrarkvinnor

Martina Lago Almi Företagspartner Kalmar län

0491-858 24

Almi Företagspartner AB ägs av staten och är kanalen för näringspolitiska insatser med syfte att främja näringslivets utveckling. Samt att komplettera marknaden genom att erbjuda riskvillig finansiering när ingen annan gör det, utan att konkurrera med den privata marknadens utbud av tjänster.