Blendow Group AB

Fler och fler unga jurister vill byta hög ersättning mot mindre jobb.

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2013 13:02 CEST

I Juristbarometern 2013 svarar juridikstudenter och unga jurister på frågor som rör deras framtid som jurister i Sverige. BG Research har för 10 gången sammanställt resultatet av en omfattande webenkät till en rapport som visar arbetsgivare inom branschen vad deras framtida arbetskraft efterfrågar.

Årets rapport visar tydligt att de unga juristerna ställer stora krav på chefen och medarbetare. Chefen skall visa engagemang och respekt, och medarbetare skall vara motiverande och inspirerande.

Ytterligare krav som framtidens arbetskraft inom juristbranschen har är:

·  Goda förutsättningar för föräldraledighet

·  Pensionsförsäkring

·  Betald övertid

På frågan om respondenterna kan tänka sig en lägre ersättning mot mer fritid anser allt fler att det är en attraktiv idé. I årets undersökning nästan 50 % angett att de kan tänka sig att gå ner i lön mot mer fritid. Fritid och balans i livet är, precis som tidigare år, det mest viktiga för majoriteten av respondenterna även i år.

Läs mer om Juristbarometern i bifogad pdf.

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)