Star Trading AB

Fler och fler väljer LED ljus till Alla helgons dag

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 11:53 CEST

Seden att tända ljus till Alla helgons dag håller i sig, men fler och fler väljer elektriska batteridrivna ljus med modern LED teknik framför gamla stearinljus. Det finns såväl praktiska, miljömässiga som ekonomiska skäl att göra så. Resultatet blir ändå lika vackert och stämningsfullt.

Ett typiskt lyktljus brinner oftast som bäst i 40 h, d.v.s. knappt tre dygn, under förutsättning att det inte blåser ut eller blöts ned. Star Trading erbjuder ett elektriskt batteridrivet ljus med en brinntid på hela 250 h eller mer än tio dygn.

Det är dessutom utrustat med en smart ljussensor som gör att det automatiskt släcks när det blir ljust ute och tänds igen när det blir mörkt. Om det är mörkt i genomsnitt 12 h per dygn kan ljuset alltså brinna i mer än 20 dygn från att det har satts igång. Dessutom kan inte ljuset blåsa ut eller släckas av regnstänk. När batteriljuset väl har brunnit ut är det bara att byta batterierna och så kan ljuset användas om och om igen. För alla de som inte kommer åt sina ljus regelbundet finns alltså stora praktiska fördelar med att välja ett LED-ljus.

Om man har tänt ljusen kontinuerligt hinner man avverka många stearinljus under samma tid som ett enda batteribyte på de elektriska ljusen. När man dessutom lägger till att samma ljus kan användas om och om igen får man ett berg av stearinljus som motsvarar ett enda elektriskt ljus. Även om det krävs mer energi för att tillverka det elektriska ljuset resulterar det alltså i mindre total energiåtgång och mindre avfall, så även miljön vinner på de elektriska ljusen.

Det typiska lyktljuset kostar oftast omkring 20 kr och håller i ca 40 h vilket ger en brinnkostnad på 50 öre per timme. De batteridrivna ljusen finns från 50 kr (exklusive batterier) och med en livslängd på upp till 20 dygn ger det en kostnad på endast 10 öre per timme. Så redan innan man har bytt batterier och återanvänt det elektriska ljuset har man redan med råge sparat in kostnaden för det.

Star Trading erbjuder lyktljus både med och utan lykta i flera olika utföranden och de finns i handeln redan nu. Välj LED-ljus till Alla helgons dag du också.

Kontakta oss för mer information och bildmaterial.

Vi erbjuder ett av marknadens bredaste sortiment inom elektrisk julbelysning för konsumentbruk, från trendiga och traditionella trä- och metalljusstakar, adventsstjärnor och stjärnor på fot till glaskulor och ljusslingor för inom- och utomhusbruk, samt silhuetter och granar med belysning.