Universe Imagine

Fler personliga entreprenörer till världen

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 07:56 CET

Kärlek är ett starkt ord men inspirationsföretaget Universe Imagine älskar verkligen världens alla personliga entreprenörer!

Drömmen är att skapa fler av dem.

Vännerna som lever sin dröm
Universe Imagines grundades 2006 av entreprenörerna och vännerna Stefan Olsson och Marcus Frödin från Arvika. De bestämde sig tidigt för att leva på egna idéer och göra skillnad för andra människor. De ville göra världen bättre.

Deras vision är nu att inspirera minst 1 miljon människor till att förverkliga sina drömmar, idéer och må bra under tiden. De gör det genom att utveckla det Stefan och Marcus kallar för personligt entreprenörskap hos människor och organisationer.

Ett namn som de själva valt för att kunna beskriva det som de jobbar med och hjälper till att utveckla hos människor och organisationer. Ett namn som idag tre år senare har blivit ett begrepp som många pratar om och som de skrivit världens två första böcker i. Fler är på gång.

Vad är en personlig entreprenör?
Så här förklarar grundarna själva hur de ser på personligt entreprenörskap:

– För  oss handlar ett personligt entreprenörskap om att få saker att hända, ha en förmåga att förverkliga idéer och drömmar men också om att må bra under tiden. Entreprenörskap brukar ofta förknippas med företagande, men personligt entreprenörskap är så mycket mer än det. Personligt entreprenörskap är drivkraften som står bakom företagande, eller vad som helst som händer och görs av människor, förklarar Stefan Olsson.

– Det är också ett förhållningssätt till livet med fokus på möjligheter, kraft, lust och vilja att göra det man vill, just nu. Det handlar mycket om mod. Om att våga prova, våga misslyckas och våga lyckas, fortsätter Marcus Frödin.

Inspirera sig själv
Även om de kallar Universe Imagine för ett inspirationsföretag är uppgiften inte i första hand att inspirera människor. Istället handlar det om att lära människor att inspirera sig själva, säger de.

Med idéer, inspiration och övertygelse tror Universe Imagine faktiskt att det mesta är möjligt. Det gäller bara att lära sig hur man gör när man drömförverkligar … och det är det alldeles för få som har fått möjlighet att göra t ex i skolan. Det vill Universe Imagine ändra på.

Borde få vara en självklarhet för alla
– Fakta är viktigt, men saker som drömmar, inspiration, fantasi, mod, kreativitet och handlingskraft är så mycket mer användbara och viktiga egentligen i verkliga livet. Därför borde det vara en självklarhet för alla att få lära sig hur det går till att förverkliga drömmar, utveckla idéer och må bra under tiden genom att använda sina personliga förmågor, gärna från så tidig ålder som möjligt. För sig själv har man ju alltid med sig. Den information man behöver kan man alltid skaffa, säger Marcus.

Koden är knäckt
Genom åren har Universe Imagine jobbat med mängder människor som haft just idéer, drömmar och vilja. Men också med människor som inte vetat vad de vill, inte haft tillstymmelse till inspiration, lust eller motivation ...

Stefan Olsson berättar:
– Utifrån alla de människor vi mött, förebilder vi själva haft och erfarenheter vi fått som unga entreprenörer, har vi knäckt en kod för hur man faktiskt gör för att utveckla sitt personliga entreprenörskap. Vi har också gjort ännu en upptäckt: den här "koden" är tillgänglig för alla att lära …

Koden idag har blivit en metod som det går att jobba och leva utifrån för att göra det möjligt att få ut mer av sig själv och andra. Förverkliga mer av sina drömmar och idéer.

Till Sverige och världen
- Vad det här faktiskt betyder för människor, arbetsplatser och många andra är att fler kan få tillgång till det här sättet att tänka, göra och vara. Och vad det verkligen innebär är många fler människor kommer att kunna förverkliga mer av de saker de vill ska hända och leva de liv som de verkliga vill leva. Vad skulle kunna vara möjligt?

– Vi är otroligt nyfikna av oss. Vi undrar vad som skulle kunna hända då? Hur skulle Sverige och världen kunna se ut? Om ingen dröm eller önskan är för stor eller liten? Om fler vågade göra det de drömmer och tror på?

Med ett Sverige och en värld mer full av personliga entreprenörer är Universe Imagine övertygade om att världen faktiskt skulle kunna bli både lite roligare och bättre.

För mer information och intervjuer, kontakta
Stefan Olsson, VD
stefan@universeimagine.com

Marcus Frödin
marcus@universeimagine.com

Om företaget
Universe Imagine grudades 2006 av entreprenörerna Stefan Olsson och Marcus Frödin. De är bland annat författare till böckerna Personligt entreprenörskap – att få saker att hända (2007), Må bra under tiden du lyckas (2008), Arrangera det du vill (2005), Drömbok (2009) samt kortlekarna Påverka vem du vill (2008) och Coacha vem du vill (2009). Universe Imagine består idag av utbildningsföretaget Universe Imagine Inspire samt bokförlaget Universe Imagine Publishing.