NCC AB

Fler Pitebor kan använda upprustad sporthall

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 09:51 CEST

NCC rustar upp den slitna Pitholms sporthall från 1963 och målet är att hallen kan öppnas för handbollen och skolelever under våren 2015. Nyheter blir en skyttebana i källaren och ett café som har kvällsöppet för alla unga i området. Piteå kommuns order är värd 22 MSEK.

Hallen är hemmaarena för Strömnäs GIF:s handboll, både dam- och herrlag. Den är även tränings- och tävlingsarena för andra sporter och gymnastiksal för Pitholmskolans 400 elever. NCC:s arbete började 1 september och beräknar vara helt klara sista april 2015.

– Vi börjar renovera hallen, omklädningsrum och duschar så de blir färdiga först, och räknar med att idrottsföreningar och skola kan använda hallen igen redan i vår. Renoveringen är omfattande och det är svårt att se vad som krävs innan vi gjort rivningarna, eftersom ingen större upprustning skett sedan hallen byggdes 1963, säger Peter Andersson, projektchef på NCC i Piteå.

NCC renoverar alla ytskikt i inomhus med nya golv, tak och väggar och installationer. Delar av yttertak och fasad renoveras och en del tegel ersätts av ljusa fasadskivor. NCC sätter även in energieffektiva fönster och installerar ny ventilation, som får en egen tillbyggnad. Dessutom förser NCC sporthallen med några helt nya funktioner.

– Entréhallen byggs om till ett café som också blir en mötesplats för ungdomar på kvällarna, även de som inte idrottar. Vi planerar att caféet drivs av föreningslivet precis som i andra sporthallar i Piteå, säger Jenny Axelsson, anläggnings- och fritidschef på Piteå kommun.

I källaren bygger NCC en 25 meter lång skyttebana med kulfång för ortens pistol-, luftgevär- och bågskytteklubbar. Källarplanet kan även användas till anda sportaktiviteter. Byggnaden blir också tillgänglig för rörelsehindrade när NCC bygger en hiss mellan läktaren, entrén- och källarplanet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Andersson, projektchef, NCC Construction, Sweden
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norra Sverige, NCC Construction Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se , NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Om oss

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC är verksamt inom hela värdekedjan när det gäller att skapa miljöer för arbete, boende och kommunikation. NCC utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar. NCC:s huvudsakliga verksamhet bedrivs i Norden. I Baltikum bygger NCC bostäder och hus. I Tyskland och S:t Petersburg bygger NCC främst bostäder. NCC:s vision är att vara det ledande företaget i utvecklingen av framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation.

NCC
Vallgatan 3170 80 SOLNA