Svenska Rugbyförbundet

Fler rugbyspelare landstiger på Antarktis

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 13:37 CET

92 år efter att de första rugbyspelarna passade den första rugbybollen på Antarktis ska nu de svenska äventyrarna och tillika rugbyspelarna Martin Letzler och Olof Sundström bestiga Mt. Vinson.

Efter den lyckade expeditionen till samt bestigningen och skidåkningen ned för Mt. Everest i Tibet i våras, återstår nu endast en topp för rugby-duon Martin Letzter (Stockholm Exiles) och Olof Sundström (fd Stockholm Schoolboys), i jakten på att bli första män i världen att åka skidor ned för The Seven Summits, de högsta topparna på var och en av världens sju kontinenter. Efter att ha träffats genom skolrugbyn på gymnasienivå, påbörjades skid- och klättringsprojektet redan 2003, och har under de senste tre åren involverat klättring på sex kontinenter, över 40 000 avverkade höjdmeter och lika många körda landsvägskilometer, i jakten på det slutgiltiga målet. Nu återstår endast en kontinent: Antarktis, och ett berg: Mt. Vinson, innan serien kan ses som komplett, och fokus återigen kan riktas mot det svenska seriespelet till våren. Följ expeditionen som startar den 13e november på www.se7ensummits.com

För er som undrar över vilka det var som spelade rugby på Antarktis för 92 år sedan, så var det medlemmar ur Ernest Shackletons bestättning som i väntan på att deras fastfrusna skepp skulle åter komma flott spelade rugby för att hålla värmen. Sedan dess kan vi anta att fler rugbyspelare både åkt dit med en rugbyboll, och även kommit lyckligt åter, vilket inte var fallet med alla ur Shackletons besättning.