Latinamerikagrupperna

Fler ställer sig bakom kampanj för schyssta pensionsinvesteringar

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2014 07:09 CEST

Riksdagen måste ändra reglerna för AP-fondernas investeringar så att de görs med respekt för mänskliga rättigheter och miljö. Det kräver kampanjen #schysstapensioner som idag lanserar en ny kampanjsida och ett mejlinitiativ för att sätta press på riksdagen. I samband med lanseringen ställer sig också Afrikagrupperna, Forum Syd och Världsnaturfonden WWF bakom kampanjen.

AP-fonderna ansvarar för 1 200 miljarder kronor av svenska folkets pensionspengar. Fonderna investerar i en rad företag som bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter, miljöförstöring och klimatförändringar. Idag lanserar kampanjen #schysstapensioner ett initiativ där människor uppmanas trycka på pensionsgruppen i riksdagen för nya regler.

- Riksdagen måste skapa ett regelverk som gör att AP-fondernas investeringar sker med respekt för mänskliga rättigheter och miljö samt ligger i linje med målet att stanna under två graders global uppvärmning, säger Parul Sharma, ordförande FIAN Sverige.

Pensionsgruppen, som består av riksdagsledamöter från Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Socialdemokraterna, diskuterar just nu AP-fondernas framtid. Bland annat frågan om regelverk och hållbarhetsriktlinjer för fonderas investeringar.

- AP-fonderna måste också ges i uppdrag att aktivt investera i en omställning till ett hållbart och klimatneutralt samhälle genom långsiktiga investeringar i till exempel förnybar och hållbar energi och järnväg, säger Annelie Andersson, ordförande Latinamerikagrupperna.

Bakom kampanjen #schysstapensioner står sedan tidigare Fair Trade Center, FIAN Sverige, Jordens Vänner, Kristna Fredsrörelsen och Latinamerikagrupperna. I samband med lanseringen av den nya kampanjsidan ansluter sig Afrikagrupperna, Forum Syd och Världsnaturfonden WWF till kampanjen.

- Afrikagrupperna tycker det här är en jätteviktig kampanj. Vi kan inte låta våra pensionspengar investeras i verksamhet som förstör människors liv och hälsa, säger Gabi Björsson, generalsekreterare Afrikagrupperna.

Kampanjsida: www.schysstapensioner.nu

Kontakt:

Annelie Andersson
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
073-903 10 17

Rebecka Jalvemyr
rebecka.jalvemyr@fian.se
070-634 93 47

#schysstapensioner - Afrikagrupperna, Fair Trade Center, FIAN Sverige, Forum Syd, Jordens Vänner, Kristna Fredsrörelsen, Latinamerikagrupperna och Världsnaturfonden WWF.

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Annelie Andersson, ordförande
annelie.andersson@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-903 10 17

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.