Destination Kalmar

Fler stjärnor klara för Kalmar Kanalsimning

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 08:46 CEST

Sedan tidigare vet vi att Emma Igelström och Lars Frölander kommer till Kalmar för att delta i Kalmar Kanalsimning lördagen den 11 augusti. Nu är ytterligare två toppsimmare klara för tävlingen: Stina Gardell och Simon Sjödin.

Fjärilssimmaren Lars Frölander kommer till Kalmar direkt från OS i London, både för simningen och för den trevliga stadsfesten som pågår i Kalmar samma helg. Både han och bröstsimmerskan Emma Igelström, som numera är en uppskattad föredragshållare, deltar för andra året. De deltar i motionsklassen (900 m).

Stina Gardell och Simon Sjödin vill däremot vara med och slåss om de stora prispengarna i tävlingsklassen (1800 m). Medleysimmaren Stina Gardell är OS-debutant och svensk rekordhållare. Simon Sjödin, också medleysimmare och svensk rekordhållare, är mannen som blev ratad av Sveriges Olympiska Kommitté. Hela svenska folket blev förvånade.
Även Kalmar Simsällskaps egna medaljörer från Ungdoms-SM står på startlinjen i tävlingsklassen.

Precis som förra året tar Smålandsidrotten tillfället i akt att låta regionens ungdomar möta sina idoler. På lördag förmiddag kl. 10:00-11:00 ger de en utfrågning av simmarna på Best Western Kalmarsund Hotell med Viktor Lovén som moderator.

Och på Kattrumpan har kalmarbor och turister möjlighet att ta simborgarmärket mellan kl. 11:00 och 13.00 på lördagen.

Kalmar Kanalsimning
lördagen den 11 augusti

Tävlingsstart för motionsklassen 900 m
Tid: kl. 14:00
Plats: Simhopparen vid Stagneliusskolan

Tävlingsstart DM Open water och tävlingsklass 1800 m.
Tid: kl. 16:00
Plats: Kattrumpan

Prisutdelning på Larmtorget på kvällen kl. 18:00.

I båda klasserna blir det fler simmare än förra året.

Har ni anmält er till pressbåten?
Det finns fortfarande några platser kvar, men antalet platser är begränsat så det är viktigt att ni bokar plats i förväg. Kontakta lisa.gefvert@kalmar.com, tel: 0480-45 34 04.

Pressbåten utgår från Kalmar Gästhamn, vid Kalmar Turistbyrå
kl. 13:15 för att se tävlingen i motionsklass
kl. 15:15 för att se tävlingen i tävlingsklass.

Mer information om Kalmar Kanalsimning:
Pelle Fredriksson, tel: 0485-35310, 0709-725192

Mer information om Smålandsidrottens föreläsning:
Johan Israelsson, tel: 0705-089128

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.