SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Fler studenter drabbas av lägenhetsbedrägerier

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 09:13 CET

Allt fler studenter drabbas av bedrägerier när de söker bostad på storstädernas andrahandsmarknad. Många luras att betala in höga depositionsavgifter för lägenheter som inte finns. Enligt Stockholmspolisens uppgifter till Rapport har det skett en markant ökning av antalet bedrägerier under det senaste halvåret.

– Fenomenet kommer säkerligen att bli vanligare i takt med att studenternas utsatthet på bostadsmarknaden ökar, säger SSCO:s ordförande Nicke Grundberg. Benägenheten att ta risker står naturligtvis i relation till den desperation som många känner när det blir tydligt att de kan bli tvungna att tacka nej till sin studieplats. Tyvärr har vi sett att det finns bedragare och oseriösa fastighetsägare som är beredda att utnyttja detta.

Bostadssituationen för studenter i Stockholm har stadigt försämrats under ett antal år. Enligt de färskaste siffrorna står över 48 000 personer i kö till SSSB:s 8 000 studentbostäder och kötiden för ett korridorrum uppgår till över ett år. Samtidigt har nybyggnationen i stort sett varit obefintlig.

– Något måste göras väldigt omgående, säger Nicke Grundberg. Antalet studenter i Stockholm kommer med all sannolikhet att öka mycket kraftigt under de närmaste decennierna, som ett resultat av de hårdare kvalifikationskrav som globaliseringen ställer på regionens arbetskraft. Bostadsbristen riskerar att träda fram som ett av de största hindren för vår fortsatta tillväxt.

– Om politikerna inte tar tag i problemen så riskerar de att driva på en utveckling där stockholmarnas tillgång till högre studier blir helt beroende av plånboken. Det vore mycket olyckligt om antagningen till våra lärosäten skedde på grundval av vilka som har råd att antingen köpa sin egen lägenhet eller också klara av de kraftigt uppdrivna hyror som förekommer på andrahandsmarknaden.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se.

Frågor besvaras av:

Nicke Grundberg, Ordförande SSCO,
tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Presskontakt:
Josefin Fürst, Politisk sekreterare SSCO,
tfn 08-674 76 61, mobil 0736-41 58 17 e-post: polsekr@ssco.se

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.