Årets Kock AB

Flera nyheter i Årets Kock 2009: Råvarorna inte givna och fler kvinnor efterlyses!

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 08:56 CEST

Nu är det dags att anmäla sig till Årets Kock 2009, SM i professionell matlagning. Tävlingen innehåller flera nyheter. Bland annat är inte råvarorna givna, utan för att göra tävlingen mer lättillgänglig anmäler man sig helt enkelt med sitt bästa recept på valfri varmrätt. Senast den 22 september ska anmälan vara inne för den som vill kämpa om titeln i Sveriges mest prestigefyllda kocktävling.

- Vi vill att alla professionella kockar ska känna sig välkomna att tävla, oavsett vilken stil man har på sin matlagning. Respekten för råvaran står i fokus, vi låter var och en i det första heatet tävla med sitt bästa recept, favoriträtt på menyn eller drömrestaurangmaten. De nya reglerna gör det lättare att söka och bidrar till en större bredd i matlagningen, säger Årets Kock 1987, Fredrik Eriksson, som är juryns ordförande.

Nytt är även att jurysammansättningen är bredare med välrenommerade kockar från flera olika stilar med mångsidig och bred kompetens. Förhoppningen är också att fler kvinnor ska anmäla sig till årets tävling.

- Vi har otroligt många skickliga kvinnliga kockar i Sverige, men det har varit svårt att få dem att anmäla sig till Årets Kock. Jag hoppas att fler än vanligt ska känna sig hemma med de nya tävlingsreglerna och ställa upp, säger Fredrik Eriksson.

Semifinalerna hålls i Östersund den 16 oktober och i Malmö den 17 oktober. En nyhet för i år är att 10 kockar från semifinalerna går vidare till en sista uttagning under vecka 45 i Stockholm. Då utses sex finalister som går vidare till finalen i Årets Kock 2009 som avgörs i Göteborg den 5 februari.

Bifogade filer:
Lista över medlemmarna i uttagningsjuryn
Tävlingsreglerna i korthet

Fredrik Eriksson, juryns ordförande: 070-349 60 68
Claes Henriksson, presschef, Årets Kock: 0704-56 56 46
Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82
Se också www.aretskock.se för pressbilder och annan info om tävlingen

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har i 25 år arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock. Presentatör: Arla Foods. Huvudsponsorer: Skånemejerier, Milko, Duni och Electrolux. Sponsorer: Norrmejerier, SHR, Alfa Print, Eon och Fondberg & Co.