Svenska Sportdykarförbundet

Flera världsrekord och svenska rekord på VM i pool - Fridykning 2016

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2016 00:04 CEST

Det formstarka landslag som Sverige och Svenska Sportdykarförbundet skickat till VM tävlingarna i Pool- fridykning i Åbo, Finland fortsätter leverera.

Detta är första gången som ett VM i fridykning äger rum så pass långt norr ut på vårt klot och värd för arrangemanget är det stora finska sportdykarförbundet.

Med samtliga tre grenarna avklarade avslutades VM  som en fullständig succé för både arrangören och Det svenska landslaget. Det har slagits både världsrekord och svenska rekord.

93 atleter från 20 olika länder har i över en vecka tränat, kvalificerat sig och tävlat i de tre grenarna och det har slagits flera världsrekord, ett stort analt nya nationella rekord och en mycket stor mängd personliga rekord.

Sista dagens tävling

I dagens B-final för damer i DYN Dynamisk Apnea det vill säga simning under vatten med fenor sam Sofia Tapani utomordentliga 182 meter, vilket motsvarar nästan fyra länger i 50m bassängen.

I dagens B-final för män vann (1) Ulf Lindberg, Göteborg på nya svenska rekordet 240 m. Ulf har därmed vunnit två B-finaler och slagit två nya svenska rekord!! I gårdagens DNF final, Utan fenor hade Ulf den totalt 3e bästa längden i detta VM, 195m.

Förutom de mycket fina svenska resultaten har det i dagens finaler slagits tre världsrekord i samma final;

Mateusz Malina, Polen vann guld i herrarnas A-final genom att slå världsrekord, han simmade fantastiska 300m. Men även Greken, Giorgios Panagiotakis slog nytt världrekord med samma längd 300m och men kom på silverplats utifrån de poäng som avgör när man ligger lika. Likaså Ukrainaren Oleksander Bubenchykov som kom på brons plats slog det gamla rekordet genom att simma 289m.

I damernas A final vann Magdahlena Solich, Polen guld genom att simma fina 232m.

För kontakt med laget: Valdemar Karlsson eller Michael Carlqvist (+46 734 220262)

För information om VM-arrangemanget: https://aidafinland.org

För kontakt med svensk tävlingsfridykning och SSDF: peter.boivie@ssdf.se

Svenska Sportdykarförbundet (SSDF) bildades 1958 och ingår som ett specialförbund inom Sveriges Riksidrottsförbund (RF) och är Sveriges enda icke-kommersiella medlemsorganisation för sportdykare. SSDF består idag av ca 180 lokala föreningar som tillsammans omsluter ca 8000 individer. Internationellt är SSDF dessutom anslutet till CMAS (Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques), en världsomspännande organisation för sportdykare, med 98 medlemsländer och 10 miljoner dykare från hela världen.