Stiftelsen Håll Sverige Rent

Flest Miljömärkta Event i Skåne 2012

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 11:18 CET

Under 2012 miljömärktes ett femtiotal större event runtom i landet av Håll Sverige Rent, bland annat stora stadsfestivaler och idrottstävlingar. När året hade gått stod det klart att Skåne återigen hade miljömärkt flest event i landet. Några av dessa event var Helsingborgsfestivalen, Malmöfestivalen och Båstad vinterbadarfestival.

Håll Sverige Rents Miljömärkt Event är den marknadsledande miljömärkningen för större event som Vasaloppet, O-ringen, Medeltidsveckan, Storsjöyran och Vätternrundan.

– Att Skåne är den region som miljömärkte flest event med Håll Sverige Rents miljömärkning under 2012 innebär ett kvitto att vi i regionen har jobbat i rätt riktning för att göra Skåne till en hållbar destination, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne, som påpekar att event har utan tvekan en stor påverkan på miljön. Pehr understryker att arrangörerna till eventen har utan tvekan gjort ett väldigt bra jobb.

Syftet med Håll Sverige Rents miljömärkning Miljömärkt Event är att minska både nedskräpningen och eventets totala belastning på miljön. Miljömärkningen delas ut till arrangörer som aktivt och målinriktat arbetar med att minska sin miljöbelastning utifrån sina egna förutsättningar.

Arrangören måste uppnå bestämda kriterier inom en rad områden för att få miljömärkningen, bland annat inköp, transporter och avfallshantering. Under 2012 miljömärktes 12 event i Skåne; Helsingborgsfestivalen, Eee Lundaekonomernas arbetsmarknadsmässa, Båstad Julmarknad, Båstad vinterbadarfestival, Malmöfestivalen, Gröna Idéer, KOMMEK, Cleanmed, Falsterbo Bird Show, Trästadsriksdagen, Mästarnas mästare segling och Landskrona trädgårdsgille. På andra plats kom Stockholm med 10 Miljömärkta Event.

– Skåne visar att de är föregångare och aktivt vill minska miljöpåverkan och nedskräpning kring sina event samt kommunicera detta, säger Anna Linusson, VD för Stiftelsen Håll Sverige Rent. Nästa år hoppas vi att många fler tar steget och miljömärker sina event.

Skåne vill attrahera fler event till regionen, både engångsevent och fleråriga återkommande event, enligt Pehr Palm. Event in Skåne har ambitionen att Skåne även 2013 ska vara ledande i Sverige på miljömärkta event.

För mer information, kontakta:

Anna Linusson, VD Håll Sverige Rent Tel: 070-091 22 11

E-post: anna.linusson@hsr.se

Pehr Palm, VD Event in Skåne

Tel: 040-623 9812, mobil: 076-8 870 746

E-post: pehr.palm@skane.com

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är ett skräpfritt Sverige.