EyeTrackShop

Flest tittade på "Årets 3D TV"

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 15:14 CEST

EyeTrackingföretaget MRC International utser månadens mest sedda annons:

Flest tittade på annonser för ”Årets 3D TV”

Panasonics digitala annonskampanj för ”Årets 3D TV” lockade flest blickar under september, enligt MRC International som utför marknadsundersökningar baserade på EyeTracking-teknik.

Stockholm den 11 oktober 2010 – MRC International har under september genomfört ett 60-tal marknadsundersökningar baserade på EyeTracking-teknik. Utifrån dessa resultat har de kommit fram till vilka annonser som setts av flest människor under sommaren 2010. I onlinekategorin vinner kampanjen Panasonic ”Årets 3D TV”, som bland annat gått på Expressen.

MRC International genomför undersökningarna genom att spåra ögonrörelser och därmed mäta hur människor faktiskt tittar på annonserna. Informationen som ligger till grund för utmärkelserna är en viktning av både traditionella erinransvärden (Recall) och faktiskt uppmätt uppmärksamhet, baserat på EyeTracking (Attention).

EyeTracking erbjuder en unik objektivitet och inblick i vad människan tar till sig och upplever. EyeTracking har även visat sig vara ett av de mest effektiva sätten att mäta ROI på en kampanj, jämfört andra tillgängliga marknadsundersökningsmetoder. Tidigare har EyeTracking varit förknippat med större investeringar, vilket gjort att relativt få företag har haft råd. MRC International gör EyeTracking-teknik tillgänglig för en bredare massa. Med Visual Effectiveness Research (VER) kan alla annonsörer enkelt och billigt mäta effekten av sina annonskampanjer inom Online, Print och TV.

VER‐metoden baseras på effektmätningar, som visar hur många som faktiskt ser annonsen och inte bara hur många som klickar på den. Även de traditionella måtten tas fram: Observationsvärde, Avsändar-ID och hur många som uppfattar budskapet. Utöver detta mäts även känslor och hur köpintentionen påverkas av kommunikationen. Samtliga fakta som tas fram i undersökningarna jämförs med ”Industry Benchmarks” för att ge ett mått på kampanjens relativa effektivitet.

För mer information, kontakta:
Mathias Plank, grundare och VD, MRC International, tel  070 536 02 00, mathias.plank@mrc-intl.com

Om MRC International

MRC International är ett snabbväxande företag som tillhandahåller en global datainsamlingskapacitet för internationella marknadsundersökningar baserade på eye tracking. Eye tracking är en teknologi som gör det möjligt att registrera exakt var man tittar, något som bland annat används till analys och förbättring av reklam och marknadskommunikation. MRC International använder sig av utrustning från det svenska företaget Tobii, som är världsledande inom eye tracking och ögonstyrning. Läs mer om MRC International på www.mrc-intl.com.

MRC international offer studies of customer behavior and response to diverse marketing materials such as print ads, web ad space, email marketing and more. With a global network of strategic partners we have the capacity to set up global studies for data collection through well proven, cost efficient and entirely objective procedures. Our tests and reports help companies to better understand their audience and to catch their audiences’ attention with greater efficiency and accuracy.