flexite

​Flexite välkomnar demokratiutredningens förslag

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 14:29 CET

Demokratiutredningens presenterar idag en rad förslag för att skapa en mer inkluderande demokrati. Flexite välkomnar utredningens förslag om möjligheten att väcka s.k. folkmotioner i kommuner, landsting och riksdag.

- Redan idag kan medborgare som bor i kommuner med vårt E-förslag lämna in förslag på förbättringar via nätet. Genom att dela och kommentera förslagen i sociala medier kan förslagen få fler röster och därmed tas upp till behandling, säger Flexites VD Stefan Karlsson.

Utredningen föreslår att enskilda medborgare ska kunna väcka förslag till riksdagen, kommun- och landstingsfullmäktige. Förslagen ska kunna läggas upp som motioner på en central webbplats. Får den stöd av en procent av de röstberättigade till riksdagen eller av de folkbokförda i kommun/landsting ska den väckas och behandlas på samma sätt som motioner från de folkvalda.

- Vårt etablerade system för E-förslag ger enskilda människor större möjligheter att delta och påverka den lokala politiken. Det är ett bra exempel på hur den moderna tekniken kan användas för att öka medborgarnas inflytande, avslutar Stefan Karlsson.

För mer information om e-förslag, kontakta Stefan Karlsson, VD på 0660-299506 eller stefan.karlsson@flexite.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V
i är experter på processautomatisering med lång erfarenhet av verksamhetsutveckling och Business Process Management. Vi jobbar alltid nära våra kunder och värderar våra goda kundrelationer högt. I över 10 år har vi levererat tjänster och IT-system till 100-tals kunder från både privat och offentlig sektor.

Med vår unika metod och metodik för processautomatisering identifierar vi vilka resultat kunden förväntar sig och optimerar processen för att producera det kunden vill ha. Vi säkerställer att processen fungerar och verkligen levererar de resultat den måste genom att automatisera den med processmotorn i vårt IT-system.