Rotary Sverige

FLÖJTSPEL MED KÄNSLA FÖR DET MUSIKALISKA

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 17:16 CET

Flöjtisten Astrid Eriksson fick på tisdagen ta emot ett musikstipendium från Karlstad Hybelejen Rotatyklubb. Astrid Eriksson fick ta emot ett diplom, en blombukett och en check på 10.000 kronor i Domkyrkan i Karlstad. Rotaryklubben har delat ut musikstipendiet i 23 år. Detta har haft en mycket stor betydelse för för pristagarna - både pengarna och tron på framtiden för dessa stipendiater.

Astrid Eriksson, 19 år, är född och uppvuxen i Umeå där hon började spela tvärflöjt på den kommunala musikskolan när hon var sex år. Hon fortsatte på Umeå Musikskolas fördjupningslinje och senare på Framnäs Folkhögskola. Sedan i början av hösten studerar hon vid Ingesunds Musikhögskola.

Astrid har b la annat tilldelats Kungliga Musikaliska Akademiens Ungdomsstipendium vid fyra tillfällen.

Astrid framförde två musikstycken i Domkyrkan. Dessa var ett bevis på Stipendiekommitténs motivering: " Astrids flöjtspel präglas av teknisk skicklighet med mycket fin känsla för det musikaliska"

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.

Bildtext: fr v Allan Weiberg, Astrid Eriksson, Arne Petterson och Stig Thoursie,president, Allan och Arne i stipendiekommittén