Resco AB

Floo Trading ska automatisera med SAPs affärssystem

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 15:18 CEST

Resco har tecknat ett avtal med familjeföretaget Floo Trading i Båstad om att införa SAPs affärssystem SAP® Business One. Driftstarten av systemet är planerad till maj i år.

Floo Trading kommer främst att utnyttja SAP® Business One för ordermottagning, leveransövervakning och fakturering samt som styrmedel för säljare och agenter. Någon utvärdering av andra leverantörer inför upphandling av affärssystem förekom inte.

- Jag har positiva erfarenheter av SAP från vår huvudleverantör Wolfcraft i Tyskland, och såg direkt fördelarna med att arbeta med SAPs system. Med en slimmad organisation som Floo Trading, där såväl produktion, lagerhållning som kundleveranser hanteras via Wolcraft är ett effektivt systemstöd som dessutom stödjer ett företag under tillväxt ett måste, säger Nils Gustafsson, f.d. Wolcraft-anställd och idag VD och delägare i Floo Trading.

- Vår målsättning är att automatisera hela affärsflödet så långt det är möjligt med allt från kundorder och beställningar till följesedlar, leverans och fakturering mot kund. För att företaget ska uppfattas som lokalt i varje land har vi implementerat ett system per företag och land i Finland, Norge och Danmark, tillägger Nils Gustafsson.

- Systembytet väcker stora förväntningar på integration med de stora kunderna samt leverantören Wolcraft i Tyskland. Genom att arbeta med användarvänliga gränssnitt och en mer automatiserad affärsmodell räknar Floo Trading med att kunna sänka de administrativa kostnaderna rejält på sikt, säger Leif Palmgren, kundansvarig på Resco AB.

- Vi ser att våra satsningar på marknaden för små- och medelstora företag börjar ge resultat, inte minst bland handelsföretag och grossister, säger Tobias Andersson, försäljningsansvarig för SAP® Business One på SAP Svenska AB.

Floo Trading som äger och driver den nordiska agenturen till det tyska företaget Wolcraft GmbH, distribuerar idag artiklar till byggvaruhus, järnhandlare och grossister i Sverige, Norge, Finland och Danmark, såsom bl.a. Luna och Claes Olsson.

För mer information kontakta:
Pia Kullander, PR och kommunikation, SAP
08-587 701 69, 0703-74 60 92, pia.kullander@sap.com

Leif Palmgren, kundansvarig Floo Trading, Resco Sverige AB
0708-90 32 11, leif palmgren@resco.se

Pressmeddelande Floo Trading

Kort om SAP
SAP är världens ledande leverantör av affärssystem för företag i alla storlekar. För små- och medelstora företag erbjuder SAP idag två lösningar - SAP®Business One och mySAP(tm) All-in-One - som levereras av ett nät av kvalificerade återförsäljare. SAP® Business One vänder sig till små företag som behöver en enkel, men kraftfull IT-lösning att växa i. mySAP(tm) All-in-One riktar sig mot medelstora företag som kräver en bredare funktionalitet för sin branschs unika behov. SAP har med 30 års erfarenhet i branschen och inte mindre än 25 branschlösningar hjälpt över 21.000 företag världen över att effektivisera sina affärskontakter med kunder, partners och leverantörer. Bolaget har dotterbolag i över 50 länder varav det svenska finns etablerat i Alvik, Stockholm. För mer information se www.sap.com/sweden.

Kort om Resco
Resco implementerar, bygger och vidareutvecklar affärssystem- och integrationslösningar. Företagets lösningar utvecklar kundernas samverkan med kunder och leverantörer samt effektiviserar interna processer och IT-system. Resco grundades 1982 och finns idag i Sverige, Finland och Tyskland. Resco har idag cirka 250 medarbetare. Företaget är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1996. För mer information om företaget se www.resco.se