Göteborg Wind Orchestra

Flower Power!: - GWO och Musica Vitae i samarbete, spelar Salo och Beethoven. Piano: Per Tengstrand

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 12:16 CEST

Ola Salos symfoniska verk Linneaus Rex kommer söndagen den 19/9 att uppföras i Göteborg för första gången. Stycket är tillägnat blomsterkungen Carl von Linné och komponerades till Linnéåret 2007 men uppförs nu igen. – När det kommer till slutet får jag tårar varje gång. Det är ett gott tecken, sade Ola Salo vid tiden för uruppförandet av verket för tre år sedan.

Göteborg Wind Orchestra och kammarorkestern Musica Vitae ifrån Växjö samarbetar alltså för första gången. Pianosolist är Per Tengstrand, som är konstnärlig chef för Tengstrand noll10-festivalen som just nu hålls under två veckor i Tengstrands hemstad Växjö. Dessutom medverkar S:t Sigfrids kammarkör ifrån Växjö. Dirigent är Fredrik Burstedt, Helsingborg. Konserten ges som avslutning på Tengstrandfestivalen i Växjö lördag 18/9 och på Artisten i Göteborg söndag 19/9.

Det pampiga Linneaus Rex är ett av huvudnumren på konserten. Ola Salo har själv sagt om tillkomsten: - Jag tänker i musik och teman. Det kändes som att Linné är en person som det är lätt att skriva musik om. Hans liv kretsade kring teman som är lämpliga att beskriva i musik. Han ägnade sig åt att beskriva naturen i all dess prakt. Och så handlar det om ordning. På så sätt jobbade han med samma parametrar som inom musiken. Det handlar om att samla in intryck och sedan få ordning i det, som i musiken med en takt och med vissa tonarter. Linné samlade in intryck från växtriket, dess skönhet och mångfald, fasansfullhet och komplexitet, och sedan ordnade det i någonting greppbart. Likadant med musiken, man ordnar det i något som man känner igen som en låt. Jag tror att det är det som är mest fascinerande med Linné, naturen och ordningen.

Det andra huvudnumret på konserten är Ludvig van Beethovens mäktiga Fantasi för piano, kör och orkester op 80. Här medverkar S:t Sigfrids kammarkör, totalt kommer vi därför att se ett 70 tal medverkande på scen.

Växjösonen Per Tengstrand, född 1968, är idag en internationellt aktiv konsertpianist, bosatt i New York. Han reser land och rike runt för att uppträda som solist med de allra flesta välrenommerade orkestrar och på alla scener värda namnet. Han har även ett eget skivbolag, driver festivaler och som den yngste någonsin har han fått ta emot Kung XVI Gustav kungamedalj Litteris et Artibus för sina konstnärliga insatser.

Musica Vitae består av 15 stråkmusiker är en av Sveriges mest välrenommerade kammarorkestrar. Repertoaren består av såväl klassisk som nutida konstmusik. I gränsöverskridande projekt samarbetar orkestern varje spelår med andra konstformer.

Dirigent för konserterna är Fredrik Burstedt. Burstedt har under de senaste åren etablerat sig som en musiker med en unik förmåga att fånga publiken och fängsla den enskilde lyssnaren. Han räknas som en av de ledande konsertmästarna verksamma idag, och har som sådan varit verksam i flertalet av Sveriges orkestrar. Sedan 2002 är han förste konsertmästare i Helsingborgs Symfoniorkester men befinner sig också i början av en lovande dirigentkarriär och har redan gästat flera svenska orkestrar.

Konsertprogrammet i sin helhet:
Ludwig van Beethoven - Für Elise (piano)
Reinhold Glière - Solemn Overture for the Twentieth Anniversary of the October Revolution op 72 (GWO)
Ann-Sofi Söderqvist – Quest (GWO)
Ola Salo - Linneaus Rex
Béla Bartók - Rumänska danser (Musica Vitae)
Ludvig van Beethoven - Fantasi för piano, kör och orkester op 80

Bifogade bilder:

Per Tengstrand

Muisca Vitae (foto: Martina Wärenfeldt)

Göteborg Wind Orchestra (foto: Michael Claxton)

Fakta:

Flower Power

Per Tengstrand, piano

Fredrik Burstedt, dirigent

Musica Vitae

S:t Sigfrids kammarkör
Växjö konserthus, lördag 18/9 kl 18.00 (spelas in av SR P2)

Sjöströmsalen, Artisten, Göteborg söndag 19/9 kl 18.00

GWOs hemsida: www.gwo.se

För mer information eller recensionsbiljetter kontakta:

David Fredlund

producent

Mobile: +46 704 718236

david.fredlund@gwo.se

Göteborg Wind Orchestra  bildades i sin nuvarande form 1992 och är en av Sveriges få professionella blåsorkestrar. Verksamheten finansieras främst av Göteborgs Kommun och Statens Kulturråd. Orkestern har sina rötter i Göteborgs Spårvägars Musikkår från 1905 och hette mellan 1992 och 2007 GöteborgsMusiken. Orkesterns hemvist är Kronhuset i Göteborg där offentliga konserter ges i abonnemangsserien varje år. Till detta kommer skolkonserter, gästspel, utomhuskonserter mm.