Finnair

Flygande start för Finnair till Singapore

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 10:54 CET

Petteri Kostermaa är Finnairs försäljningschef i Singapore. Han har all anledning att vara mer än nöjd. Den 30 maj började Finnair flyga dagligen mellan Helsingfors och Singapore. Idag fem månader senare har över 63000 passagerare valt att göra det med Finnair. Petteri Kostermaa säger så här:

– Singapore har verkligen blivit en favorit bland många skandinaver. Varje vecka möter jag glada och nöjda svenskar, danskar och norrmän som flugit med Finnair till Singapore. De har upptäckt vår snabba förbindelse - från Stockholm är Finnair snabbast av alla bolag till Singapore – och dessutom bokat våra introduktionspriser till intressanta destinationer i Sydostasien via Singapore. Likväl som singaporianer, malaysier, indonesier och australiensare upptäckt Finnair till Europa via Helsingfors.

Petteri Kostermaa säger att samarbetet med kollegan inom flygalliansen oneworld - Qantas - blivit en succé:
– Tillsammans med dem kan vi erbjuda inte mindre än fem städer i Australien. Från norra Europa är det förmodligen de absolut snabbaste förbindelserna mellan våra kontinenter. Vi får också beröm av företagskunder som uppskattar att vi flyger dagligen. Finnairs nattflyg är verkligen skräddarsytt för den frekvente affärsresenären.

140 000 fler till Asien via Helsingfors

Delhi är oktober månads raket från Helsingfors flygplats. Plus 42 procent jämfört med samma månad förra året. Totalt har antalet passagerare till Delhi ökat med sju procent efter tio månader i år. Det visar aktuell statistik från Finavia, finländska luftfartsverket, för perioden januari till oktober.
Hittills i år har 1 255 325 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 140 000 fler än efter samma period 2010. Helsingfors behåller därmed sin ställning som norra Europas största gateway till Asien och Europas näst största till Japan och Hongkong.
Finnavias statistik januari till oktober 2011: Seoul +26%, Hongkong +27%, Indien +7%, Bangkok+8% och Japan +7%.

Finnair lyfter Landvetter - Shanghai och Singapore hetast

Finnair flyger upp till fyra gånger om dagen mellan Göteborg–Landvetters flygplats och Helsingfors. Hittills i år har antalet passagerare ökat med totalt 35 procent. Under oktober månad i år var ökningen 30 procent till Asien jämfört med samma månad förra året. Sex av tio passagerare ombord flyger vidare till någon av Finnairs tio Asiendestinationer. Mathias Winberg är Finnairs Göteborgschef:
– Shanghai och nykomlingen Singapore har hittills gått extremt bra från Landvetter och förbokningsläget ser fint ut. Affärsresenärerna väljer Finnair till Shanghai och turisterna till Singapore, som sedan starten den 30 maj i år redan blivit den näst största destinationen i Asien från Göteborg för Finnair. Vi har helt klart tagit betydande marknadsandelar när det gäller trafiken till Singapore. Till Japan har det också börjat lossna och då främst till Tokyo.