CMMK

Flygbussarna kör till Göteborg City Airport

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 11:47 CEST

Nu blir det återigen Flygbussarna i Väst som kör passagerare till och från Göteborg City Airport. Man tar över ansvaret från Göteborgs spårvägar och ska driva verksamheten tillsammans med Västtrafik.

Flygbussarna drev busstrafiken till Göteborg City Airport 2002-2004, men vid den förra upphandlingen med Västtrafik var det Göteborgs Spårvägar som tog över kontraktet. De väljer nu att lämna över ansvaret till Flygbussarna i Väst som bedriver trafiken från och med oktober och två år framåt med möjlighet till förlängning.

Lättare att hitta information
====================
– Trafiken har fungerat bra hela tiden, menar Göran L:son Hall, flygplatschef på Göteborg City Airport. – Det är dock en fördel att samma företag ansvarar för busstrafiken till både Landvetter och vår flygplats. Det blir nu ännu lättare för våra resenärer att hitta rätt buss och trafikinformation.

Positiva nyheter för resenärerna
=======================
Det kommer bland annat att gå att betala med kontokort på bussen och resenärerna kan även se tidtabeller och köpa biljetten direkt på www.flygbussarna.se. Bussen kommer att ha samma utseende som de som går till Landvetter. Dessutom kommer tidtabellen att ses över, så den är väl anpassad efter ankomster och avgångar och har ett högre mått av flexibilitet vid flygförseningar.

Flygbussarna i Väst ingår i People travel group, som driver och utvecklar person-transportlösningar med buss, tåg och researrangemang som huvudverksamhet.

Göteborgs City Airport är en av Sveriges snabbast växande flygplatser, med närmare en halv miljon passagerare om året. Flygplatsen trafikeras bl a av Ryanair med fem dagliga avgångar till London (Stansted), Glasgow (Prestwick) och Frankfurt (Hahn).

För vidare information, kontakta:

Carl-Magnus Hedin, informationschef, Göteborg City Airport, 0708-290 001, cmh@goteborgairport.se

Mats Johansson, vd, Flygbussarna i Väst, 031-336 22 76, 070-786 23 76 mats.johansson@flygbussarna.se