Skyways

Flyglinjen Stockholm - Åre i vinter allt närmare ett godkännande

Pressmeddelande   •  Sep 23, 2003 10:40 CEST

Nu har miljöenheten i Östersund godkänt Skyways planer att starta flyglinjen Stockholm - Åre med start och landning på Åresjön. Även Luftfartsinspektionens krav och direktiv bedömer sig företaget klara av. Vad som återstår är att Skyways och Åre Kommun gemensamt kommer fram till en slutgiltig praktisk lösning.

Flygbolaget Skyways har tillsammans med skidarrangörsföretaget Åre AB och Åre Kommun planerat att starta en reguljär flyglinje mellan Arlanda och Åre. Arrangörerna vill erbjuda skidresenärer möjligheten att landa på Åresjön utanför Åre. Genom att landa direkt på plats i Åre slipper resenären transfer mellan Östersund - Åre.

- Vi diskuterar nu med Åre Kommun om att på bästa möjliga sätt gemensamt genomföra flygplatsverksamheten på Åresjön, berättar Skyways marknadschef Sören Roos.

Åre Kommun har en viktig roll som flygplatshållare som innebär hjälp vid start och landning, anläggning av banan på isen, samt under säsong hålla banan i start- och landningsskick.

- Vi har fått en otrolig respons så här långt. Både nationella och internationella media har skrivit om projektet med landningsbana på sjön. Vi tror att projektet blir en framgång, berättar Skyways projektledare, Tony Larsson.

Länsstyrelsen har alltså gett sitt godkännande till Skyways för en prövoperiod under vintern. Skulle Skyways härefter vilja utöka trafiken måste det till en miljökonsekvensbeskrivning. De krav och direktiv som Luftfartinspektionen gett bedömer Skyways vara fullt rimliga att klara av. Förhoppningen är att Skyways ska kunna flyga 1 500 resenärer till Åre under vintern, med start i februari.

OM SKYWAYS
Skyways opererar idag 31 flygplan på 10 utrikes- och 17 inrikeslinjer. Flygbolaget har drygt 800 anställda och beräknas flyga 1,4 miljoner resenärer under 2003. Företagets omsättning under 2003 beräknas till 1,8 miljarder. Se vidare www.skyways.se.

FÖR MER INFORMATION
kontakta Skyways marknadschef Sören Roos,
tel 08 - 595 135 00, 0733 - 85 86 87 eller projektledare Tony Larsson 0733 - 554 89 89.