Transportföretagen

Flygstrejken fortsätter

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 20:37 CET

I morse bröt Unionens flygstrejk ut. Under måndagen avböjde Unionen medlarnas andra bud. Det innebär att strejken fortsätter.

Svenska Flygbranschens och GECs ambition har sedan förhandlingarna inleddes i höstas varit att teckna kollektivavtal för kabinpersonal anställd i företaget. Unionen lämnade förhandlingarna efter bara tre förhandlingsdagar. Arbetsgivarna har accepterat medlarnas båda bud. Unionen har i sin tur sagt nej till båda.

- Vi är besvikna på Unionen. Vi föreslog fortsatta förhandlingar under kvällen för att förkorta strejken, men Unionen valde att åka hem. Vi träffar medlarna imorgon igen med hopp om att kunna lösa konflikten, säger Elisabeth Holming-Schiller, tf vd Svenska Flygbranschen.

GEC anställer piloter och kabinpersonal för företaget Flybe som i sin tur är upphandlade av SAS för att flyga vissa sträckor. GEC erbjuder fasta anställningar till marknadsmässiga löner och har en tydligt uttryckt vilja och tagit initiativ till – i enlighet med den svenska modellen – att teckna kollektivavtal.

För mer information kontakta Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef och tf vd för Svenska Flygbranschen: 0730-447108 eller elisabeth.holming-schiller@transportforetagen.se eller Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

transportforetagen.se/sfb