Fria Moderata Studentförbundet

Glädjande att högerjurist blir moderat partisekreterare

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 15:57 CEST

Stockholm, 2010-10-01

Fria Moderata Studentförbundet välkomnar Sofia Arkelsten, moderat riksdagsledamot och tidigare ordförande för studentföreningen Högerjuristerna, som efterträdare till Per Schlingmann på partisekreterarposten.

– Det är glädjande att Sofia Arkelsten har utnämnts till ny partisekreterare för Moderaterna. Hon har erfarenhet både från det privata näringslivet och den politiska världen, och kommer bidra till att befästa Moderaternas framgång som ledande frihetligt parti. Samtidigt har vi stora förhoppningar om att Sofia Arkelsten med sin bakgrund som ordförande för studentföreningen Högerjuristerna kommer ta frågor om rättssäkerhet och individens rättigheter på yttersta allvar.

Det säger Fria Moderata Studentförbundets ordförande Gustaf Dymov med anledning av utnämningen av Sofia Arkelsten till ny partisekreterare för Moderaterna.

– Högerjuristerna driver frågor om ökad rättsäkerhet och skydd för individens rättigheter. Medborgarna måste kunna lita på att rättsstatens grundläggande värderingar är väl förankrade hos politikerna. Vi är övertygade om att Sofia Arkelsten, som skolats i Högerjuristerna, tar med sig dess perspektiv i sitt nya uppdrag som partisekreterare, avslutar Dymov.

– – –
För mer information – kontakta Fria Moderata Studentförbundets förbundssekreterare Mikael Lindholm: telefon 0733–54 10 47, e-post: mikael.lindholm@fmsf.se, eller förbundsordförande Gustaf Dymov: telefon 0732–47 74 40, e-post: gustaf.dymov@fmsf.se

För mer information om Fria Moderata Studentförbundet – se vår hemsida: www.fmsf.se
Fria Moderata Studentförbundet (FMSF) är ett förbund bestående av liberala och konservativa studentföreningar vid landets lärosäten. FMSF, som är partipolitiskt fristående, samlar medlemmar från samtliga fyra borgerliga partier. Bland dess tidigare ordförande märks Carl Bildt, Mats Svegfors och Carl Cederschiöld.