Tibble Gymnasium

FN-föreningen på Tibble gymnasium i SVT2 i kväll

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 14:24 CET

I Aviciis stora insamling Hungerhjälpen gick priset för bästa insamlingsidé till FN-föreningen på Tibble gymnasium.

Nio elever från skolan fick därmed chansen att resa till Zambia och besöka flera av hjälpprojekten.

I kväll, onsdag, sänder SVT en film om den omtumlande resan.

Initiativet till Hungerhjälpen togs av artisten Avicii och hans manager Ash Pournouri. Insamlingen, i Radiohjälpens regi, drog in över 13 miljoner kronor för att minska svälten söder om Sahara i Afrika.

Priset för bästa insamlingsidé i Hungerhjälpen gick till FN-föreningen på Tibble, som därmed fick chansen att studera flera hjälpprojekt på plats i Zambia.

Under den veckolånga resan besökte de nio eleverna ett sjukhus där akut undernärda barn får medicinsk sjukvård – ett besök som inte lämnade någon oberörd.

Det fullspäckade programmet i Unicefs regi innefattade också evenemanget Global Hand Washing Day, vars syfte är att lära barn i Zambia att tvätta händerna med tvål. I brist på vattenställ byggdes en vattenkran ute i det fria av en gammal vattendunk, ett snöre och en pinne.

En eftermiddag spenderades också med The Barefeet Theatre, en organisation som inriktar sig på att hjälpa gatu- och föräldralösa barn i Zambia genom olika former av events och workshops.

Hungerhjälpen: På plats i Zambia sänds onsdag 18 december, SVT2 kl 20

Även i SVT2 19/12, SVT24 20/12, SVT2 21/12 och SVT24 22/12 samt svtplay.se

Tibble gymnasium är en av Sveriges främsta gymnasieskolor. I skolan, som ligger i Täby kommun norr om Stockholm, utbildas 1 150 elever i juridik, estetiska ämnen, kultur, språk, handel, ekonomi, journalistik och idrott. Skolan har flest förstelärare av alla gymnasier i Sverige, ett skolbibliotek i världsklass och årets skolkock i köket. 70 procent av skolan ägs av lärarna.