Naturskyddsföreningen

FN:s kemikalieår 2011: Sveriges Natur granskar kemikaliesamhället

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 11:10 CET

2011 har utsetts till kemikalieåret av FN. Tidningen Sveriges Natur, som ges ut av Naturskyddsföreningen, ägnar stora delar av årets första nummer åt just kemikaliesamhället. Kemikalierna finns överallt omkring oss i vår vardag: i flamskyddsmedel , bekämpningsmedel, plaster och fluorbaserade impregneringsmedel. Men det finns sätt att skydda sig: till exempel går de flesta av de värsta kemikaliebovarna hemma att byta ut mot bättre alternativ.

- I en av artiklarna i nya numret går Naturskyddsföreningens kemikaliehandläggare igenom vilka produkter som finns hos en vanlig familj. Tidningen visar också hur man kan minska exponeringen av kemikalier. Vi vill ju försöka komma med lösningar också, säger Carl-Axel Fall, chefredaktör för Sveriges Natur.

Två veckor före skid-VM i Oslo innehåller tidningen också nya forskningsrön om skidvalla. En doktorand på Örebro universitet har visat att det svenska skidlandslagets skidvallare har upp till 250 gånger högre halter av perfluorerade ämnen i sitt blod. Det är de fluorbaserade skidvallorna som gett spår i blodet och som misstänks kunna ge cancer och vara hormonstörande.

Även om halterna av varje enskild kemikalie som vi utsätts för ofta är låga är effekterna av blandningen av kemikalier, den så kallade cocktaileffekten, ett ofta förbisett problem. Många av de nya kemikalierna påverkar kroppens hormonbalans. Danska forskarrön talar om kemikalier som upphov till de ökade problemen med ofrivillig barnlöshet.
- Vi behöver snabbt utveckla nya och bättre metoder för att mäta cocktaileffekter, säger Helena Norin, handläggare i miljögifter på Naturskyddsföreningen.

Läs mer om kemikalierna omkring oss och vilken påverkan de har på oss i Sveriges Natur nr 1 2011, som ges ut den 9 februari.

För frågor kontakta:
Carl-Axel Fall, chefredaktör Sveriges Natur, 070-344 65 44
carl-axel.fall@naturskyddsforeningen.se

Helena Norin, kemikaliehandläggare Naturskyddsföreningen, 070-755 81 24
helena.norin@naturskyddsforeningen.se

Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28
louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00