Destination Kalmar

Följ Kalmar Kanalsimning via pressbåt

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2012 15:27 CEST

Lördagen den 11 augusti, mitt under Kalmar Stadsfest, hålls Kalmar Kanalsimning för tredje året i rad. Även i år ger vi journalister och fotografer möjlighet att följa kanalsimningen via sightseeingbåten Kalmarflundran. Båten har tio platser, så det är först till kvarn som gäller!

Anmälan till pressbåten sker senast tisdagen den 7 augusti kl. 17:00 till lisa.gefvert@kalmar.com, tel: 0480-45 34 04.

Pressbåten utgår från Kalmar Gästhamn, vid Kalmar Turistbyrå
kl. 13:15 för att se tävlingen i motionsklass
kl. 15:15 för att se tävlingen i tävlingsklass.

Om Kalmar Kanalsimning

Tävlingsklass – 1800 m
Start kl 16.00
Loppet startar vid Kattrumpans badplats och går sedan förbi Stagneliusskolan och genom Systraströmmen med målgång i Slottsfjärden vid Stadsparken. Tävlingsklassen är uppdelad i en herr- och damklass. DM gäller för registrerade tävlingssimmare.

Priser:
(Gäller per klass, herr och dam)
1:a                       10 000 kr
2:a                       5000 kr
3.e                       2000 kr

Motionsklass – 900 m
Start kl 14.00
Loppet startar vid Stagneliusskolan och går sedan genom Systraströmmen med målgång i Slottsfjärden vid Stadsparken. Motionsklassen är uppdelad i en herr- och damklass. Priser utlottas bland de deltagare som fullföljer loppet.

Prisutdelning äger rum på Larmtorget senare under kvällen.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.