Gripsholmsviken Hotell&Konferens

För 20 året i rad arrangeras Riddardagarna i Mariefred

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 17:57 CEST

Riddardagarna i Mariefred är en härlig totalupplevelse för hela familjen. Vi gästas av Torneamentum från Gotland som är svenska mästare både individuellt och i lag.

NYTT FÖR I ÅR! Det dukas upp för Riddarfestival för hela familjen på Gripsholmsviken Hotell & Konferens. Här serveras Grillbuffé på festivalo0mrådet. I Restaurang 1777 erbjuds tidsenlig middag med både riddare och gycklare på plats i en stämningsfull miljö.

Under kvällen blir det musikunderhållning och dans med Trubadur på torsdagen och Eskilstuna bandet Big Eyed Mike på fredag och lördag kväll.

TORNERSPELEN ÄR SOM VANLIGT NERE PÅ MUNKHAGSJÄRDET

Aktiviteter dagligen från kl 12.00 då den medeltida marknaden öppnar.

Välkommen till 4 dagar med spänning, fest & medeltid ! Kom och se kraftfulla män på eldiga hästar i spännande kamp ! Sveriges bästa tornerspelsgrupp, RIDDARSÄLLSKAPET TORNEAMENTUM FRÅN GOTLANDgör sitt enda uppträdande på fastlandet under 4 dagar i Mariefred. Vi befinner oss i medeltiden, året är 1362, Kung Magnus är hårt ansatt av den Svenska Adeln.

I årets Riddarspel handlar det om Kung Magnus och Bo Jonsson Grip, den som på den tiden var rikast och mäktigast i hela Sverige. Bo Jonsson Grip bodde på sitt favoritslott, Gripsholm.

Gripsholmsviken - i Mariefred endast 40 minuter från Stockholm !

Vid Mälarens strand, något hundratal meter från Gripsholms Slott ligger det gamla kronobränneri som Gustav III lät bygga i slutet av 1700-talet. Idag finns här en modern hotell- och konferensanläggning. Miljön runt oss är unik. Du bor på kunglig mark, granne med slottet. I parken intill strövar kungens ståtliga dovhjortar. På några minuters promenadavstånd ligger småstadsidyllen Mariefred med den vitkalkade kyrkan från 1624, det gula vackra Rådhuset, Museijärnvägen och mycket mer.

Till Mariefred går det tåg varje timme från Centralstationen. Sommartid avgår ångbåten s/s Mariefred alla dagar utom måndagar från stadshus kajen i Stockholm.

Välkommen önskar vi på Gripsholmsviken!

Mer information finns i bifogade pdf filer eller på

www.gripsholmsviken.se