Piratpartiet

För dålig satsning på bredbandsutbyggnaden inom EU

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2014 22:28 CET

Det förslag om investeringar i digitala projekt och bredbandsutbyggnad som Europaparlamentet idag röstade ja till är alldeles för begränsat för att vara meningsfullt. Därför röstade Amelia Andersdotter och den gröna gruppen nej till förslaget.

- Vi hade gärna sett investeringar i infrastruktur, men som förslaget ser ut nu gör det ingen större nytta. Det verkar som att kommissionen inte litar på att medlemstaterna ser till att pengarna används rätt på lokal nivå. Eftersom man inte kan göra något åt det försöker man kontrollera pengarna centralt.

Enligt Andersdotter behövs mer centralt styrda transparensåtgärder gentemot företag och medborgare för att säkerställa effektiv användning av resurser.

- Det är ett misstag av Bryssel att tro att de själva kan ta över och styra bättre, i stället för att centralt koordinera bättre lokala styrmedel.

Större delen av pengarna ska gå till digitala tjänster - ett område där kommissionen helt saknar en strategi, säger Andersdotter.

- Tidigare när kommissionen investerat i digitala tjänster har de antingen senare illegaliserat sina investeringar, misslyckats med att inkorporera satsningarna i industripolitiken eller helt enkelt bara misslyckats.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.