MCA Airlines AB

FÖR FÖRSTA GÅNGEN - REGULJÄRFLYG SVERIGE-CYPERN

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 11:18 CEST

Nu knyts Cypern och Sverige ihop med en flyglinje non-stop. Cypern är ett populärt chartermål sommartid, men har aldrig varit föremål för linjetrafik non-stop från Sverige. Växande kommersiella kontakter och en ökad svensk inflyttning på Cypern gör att MCA Airlines nu funnit tiden mogen för linjetrafik året runt.

MCA Airlines öppnar med en tur i veckan, söndagar med avgång 8.00 från Stockholm, landning 13.10 i Larnaca och avgång andra vägen 14.10 med återkomst Arlanda 17.20. Planer finns redan att  utöka till två turer i veckan. MCA Airlines satsar också på ett nytt servicekoncept med gratis måltider, förfriskningar i gaten när så är möjligt och en allmänt personlig servicenivå, som det "var att flyga förr".

Fram till MCA:s invigningsflygning 5 april har Cypernförbindelserna med Sverige på icke-chartersäsong präglats av höga flygpriser, usla tidtabeller (ofta en sträcka nattetid) och snäva byten.

Helsvenska MCA Airlines har sin bas på Arlanda, startade i oktober 2008 och flyger f n MD-83. Redan befintliga destinationer är Arlanda respektive Malmö till Erbil och Sulimaniya i Kurdistan.

Den trafiken utökas med London-Malmö-Erbil samt Arlanda-Bagdad, så snart tillstånd till Bagdadtrafik kan ges.

I juni startar MCA dessutom trafik Arlanda-Aten två gånger i veckan, en gång i veckan på Thessaloniki samt en gång i veckan på Beirut.

MCA kommer även att trafikera Göteborg-Pristina i Bosnien samt Beirut i Libanon och Erbil i Kurdistan.

Bokningar kan ske via www.flymca.se eller via resebyråer.

I början av maj får MCA Airlines två egna MD-83. I mellantiden flyger man med MD-83 från Air Dubrovnik.

Ytterligare upplysningar via MCA:s VD Michael Carlsson, 0766- 48 77 33