Landskrona Ski Club Freestyle Skåne

För första gången, Svenska Cupen Freestyle i Skåne!

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 16:56 CET

Landskrona Ski Club Freestyle Team Skåne arrangerar för första gången en deltävling i Svenska Cupen i Freestyle i skånska Vallåsen Ski Resort kommande helgen 2-3 mars 2013.

Freestyleåkare från hela Sverige kommer för att delta i tävlingar under lördagen och söndagen. Till helgens tävling på Vallåsen bjuds på eliten av svenska åkare från Europacuplaget direkt från Europacupen i Frankrike. I elitklassen kommer åkare från bland annat svenska landslaget och skidgymnasiet i Järpen.

Den skånska klubben, Landskrona Ski Club Freestyle, har de senaste åren fostrat framtidshoppen inom Svensk Freestyle, där flera åkare nu går på det nationella skidgymnasiet i Järpen uttagna för Svenska Skidförbundets OS-satsningar på Freestyle. David Deliv, Felix Elofsson och Clara Månsson är några av klubbens lokala hjältar.

”Vi är glada och stolta över att kunna bjuda på en nationell tävling på södra breddgrader i Sverige och att det dessutom är i hemmabacken för många av Sveriges stjärnor inom freestyle är det inte många som vet!” Pernilla Lindörn-Prabert, Landskrona Ski Club Freestyle Team Skåne

Freestyle, puckelpist, är en växande gren inom Svensk Skidsport, en publikvänlig sport med fart, stil och akrobatik. Ett åk tar inte mer än några sekunder genom en brant backe med uppbyggda pucklar med två hopp. Bedömningen sker med samlingspoäng för fart, stil och svårighet av hopp.

Program lördag och söndag

10.15-11.30 Kval ungdom och elit

12.15-13.30 Tävling kids

14.00-15.00 Final ungdom och elit