Klara Bygg och Inredning

För hemmafixare - minska risken för skador på huset inför vintern!

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 07:50 CEST

Nu är det dags att se över huset inför höstens och vinterns kyla. De kommande månaderna utsätter huset för stora påfrestningar. Risken finns för otrevliga överraskningar.

Den stora boven är fukt som letar sig in i minsta spricka. Fukt som fryser expanderar och kan ställa till med skador. Det går dock att förebygga otrevligheter med enkla medel.

- Hus är levande organismer som man måste ta hand om. Mycket handlar om sunt förnuft och att vara uppmärksam på hur huset mår. Ett dåligt skött hus blir lätt en dyr historia, säger Nils Lagerlöf, vd för Klara Bygg och Inredning.

Fyra viktiga tips för att hålla huset i bra skick inför vintern:

Taket
är ett av husets absolut viktigaste och mest utsatta delar. Försäkra dig om att eventuella takpannor ligger på plats. Annars riskerar underlagspappen som skyddas av pannorna att släppa igenom fukt, något som kan få dyra konsekvenser.

Fasaden bör kontrolleras. Det gäller särskilt fasadens nedre delar som är extra känsliga för kylan och fukten. Kontrollera så att det inte finns sprickbildningar. Har du träpanel på huset bör du studera ändträet extra noga på grund av risk för rötskador. Se till att ändträet är impregnerat och skyddat.

Hängrännor
bör rensas när träden fällt löv. Annars kan detta blockera vattenavrinningen och kölden kan omvandla kvarliggande vatten till en ispropp. Vatten riskerar då att rinna över på fasaden. Undersök även skarvar på stuprören så att de är hela. För att skydda fasaden kan du vända skarvarna utåt.

Dränering.
Hösten bjuder på regn och därmed finns behov av ordentlig dränering. Funkar inte den så riskerar källaren att svämmas över. Även källare som ”bara” får ökad fuktighet kan göra att grunden vittrar sönder om den aldrig torkar helt. Fuktiga sprickor riskerar att spricka ytterligare när vattnet fryser och därmed expanderar. Väta kan även söka sig uppåt och skada utrymmen ovanför.

Huvudprincipen är att ytvattnet ska ledas bort från huset och skydda mot vattenflöden i marken. Likadant med vatten som rinner ut genom stuprören. Dräneringen kan man få koll på genom att gräva upp någonstans runt huset för att kunna se skicket på den. Observera att fukt i sig inte behöver betyda att dräneringen är dålig, det kan ha andra orsaker som att det utvändiga fuktskyddet måste förnyas. En ny dränering är en dyr historia. Utred ordentligt var eventuell fukt kommer ifrån innan åtgärder tas. Kontakta gärna Klara Bygg och Inredning eller annan expert.

För mer information kontakta:

Nils Lagerlöf, vd Klara Bygg och Inredning: 020-44 66 44 / 070-878 38 38.
E-post: nils.lagerlof@klarabygg.se
Hemsida: www.klarabygg.se
Blogg: www.byggbloggen.net

Klara Bygg & Inredning är ett modernt och expansivt företag med stort fokus på kundvård och kvalité, tillräckligt små för att kunna vara flexibla, tillräckligt stora för att kunna åta oss större projekt. Och vi vet att varje uppdrag kräver klara ögon, insikt och lyhördhet.

Vi hjälper till att förverkliga drömmar och kan erbjuda ett unikt helhetskoncept. Klara Bygg & Inredning är ditt bästa val när du vill modernisera ditt hem. Varför inte renovera badrummet, bygga om köket, fixa barnens rum, bygga till eller helrenovera din villa eller lägenhet?