Kristdemokraterna, KD

För många (s) i sossarnas spelpolitik

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 14:18 CEST

- Idag öppnas Svenska Spel sin Internetsajt för pokerspel. Regeringen gav tillståndet genom en minst sagt underlig hantering och statens inriktning på vinster till statskassan är därmed pinsamt uppenbar. Det är för många
(s) i leken!

Det säger Gunilla Tjernberg, kristdemokratisk riksdagsledamot i Kulturutskottet, med anledning av att Svenska Spel öppnar sin Internetsajt för pokerspel på måndagen.

- Mot slutet av förra året utfärdade regeringen ett tillstånd till det statliga bolaget Svenska Spel att arrangera pokerspel på Internet.
Regeringen föregrep därmed en statlig spelutrednings resultat i sin iver att ytterligare öka intäkterna till statskassan. Det är beklagligt eftersom spelberoende av nätpoker i högre utsträckning är ungdomar. Enligt Folkhälsoinstitutet är mellan 20 000 och 50 000 svenskar spelberoende och totalt mer än 100 000 personer har fått stora skulder och skadade familjerelationer på grund av sitt spelande.

- Dödsstöten för någon som helst trovärdighet i spelfrågan kom den 7 februari i år, då det socialdemokratiska partiet ansökte hos regeringen om tillstånd att starta nätpoker. Syftet är att få in pengar till den partikassan. Partikassören Ohlsson säger att "eftersom Svenska Spel har fått tillstånd att ha en pokersajt så är det moraliskt acceptabelt att Socialdemokraterna också startar en". Uppenbarligen räcker inte de runt 80 miljoner kronor årligen som Socialdemokraterna tjänar på det egna spelföretaget A-lotterierna.

- Tydligen fungerar spelandet som mjölkko så bra att inte bara staten, utan även partiapparaten nu också vill ha en del av kakan. Jag blir så förbannad över att sossarna så övermodigt ställer snöd ekonomisk vinning framför den lilla människans utsatthet.

- Politik ska lösa problem, inte vara en del av dem. Jag hade hoppats slippa se spelberoende fostrade på socialdemokratiskt initierade pokersajter, säger Gunilla Tjernberg.

För mer information:

Gunilla Tjernberg