Svenska Seglarförbundet

För-OS i Aten- seglingarna startar idag

Pressmeddelande   •  Aug 20, 2003 11:50 CEST

Seglingssportens anläggningar för OS 2004 i Aten är klara till 95%. Seglingens för-OS blir därmed ett verklighetstroget genrep inför OS nästa år. Svenska landslagets elit finns på plats i Aten med representanter inom klasserna Laser, Finnjolle, 470 herr, 470 dam, 49er och Tornado. Starten för första kappseglingarna går idag kl. 12.00 svensk tid. Värmeböljan som fortfarande har sitt grepp över Europa innebär att seglarna tvingas kämpa i drygt 40-gradiga värme, ingen lätt uppgift i undanvindarna.

Nytt för i år är att de endast tillåter deltagande med en båt per klass och land. Detta gör att startfälten i respektive klass ligger på mellan 13 och 30 båtar, att jämföra med ett normalt startfält i OS på cirka 35 båtar. Vidare har man från arrangörernas sida fokuserat mycket på rigorös mätning av anmälda båtar. Mätningarna har pågått de senaste fem dagarna och varit väl organiserade. Allting har löpt mycket smidigt för det svenska laget.

Björn Johansson, sportchef vid Svenska Seglarförbundet, meddelar ifrån Aten: "Anläggningarna har sedan förra året växt rejält, alla faciliteter på arrangörs- samt mediasidan är redan på plats. Området är gigantiskt, det krävs cyklar för att ta sig fram. Värmen som har legat på mellan 40-45 grader på dagarna och inte gått ner till mindre än 37 på kvällarna är tryckande. Det gäller att anpassa sig och hjälpa seglarna att gå ner i ett annat tempo än det vi har här hemma. Hittills har det gått bra och under testseglingarna igår var svenskarnas prestationer på topp."

Svenska landslagets representanter på För-OS i Aten:
Laser Daniel Birgmark
Finnjolle Kristian Åderman
470 herr Johan Molund och Martin Andersson
470 dam Therese Torgersson och Vendela Zachrisson
49er Peter Backe och Anders Bengtsson
Tornado Martin Strandberg och Kristian Mattsson

Förutom Björn Johansson är även Thomas Rahm, juniorcoach och Per Wennersten, coach till Daniel Birgmark med på plats för att stötta landslaget. Viktigt för seglarna under för-OS är att "sondera terrängen". För att skaffa sig en uppfattning om väder-, vind- och strömförhållandena som råder i Aten följer även Svenska Seglarförbundets meteorolog, Thomas Mårtensson, med teamet ner. Thomas har med sig avancerad mätutrustning av SILVA för att kunna samla på sig korrekt information.

För mer information kontakta:
Björn Johansson, Sportchef
Grekiskt mobilnr: +30-69 39 17 46 26
Thomas Rahm, Juniorcoach
0701-80 85 53

Björn och Thomas finns att nå före kl. 11.00 eller efter kl. 16.30 svensk tid. Mobiltelefonförbud råder på kappseglingsbanan.

Lotta Nordfelt, Press- och informationsansvarig
www.ssf.se