We Are Allies AB

Föräldraappen Allies - nu med Apple-ID log in!

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2020 11:48 CET

​Föräldraappen Allies, som samlar barnens alla aktiviteter på ett ställe, kommer nu i en uppdaterad version med Apple-ID för att logga in sina användare. Allies släpptes i samband med skolstarten 2019 och har sakta men säkert vuxit sedan dess.

- Vi lyssnade på våra användare, som förklarade att de ville ha färre lösenord att hålla reda på, säger John Guthed, en av Allies medgrundare. Med Apple-ID kan vi göra det, men framförallt göra det enklare andra i deras grupper att använda Allies, även de.

Allies bygger på att användarna själva bjuder in varandra till tjänsten.

Allies grundades med den enkla ambitionen att samla vardagsmåsten som läxor, träningar, matcher och födelsedagskalas på ett och samma ställe. Information som är relevant för alla familjer med barn i samma grupp, men som fortfarande är spridd över SMS, sociala medier, skolappar som ibland inte ens fungerar och bloggar få kommer ihåg lösenordet till.

- Vi är själva föräldrar, det var när vi såg hur extremt eftersatt digitaliseringen är på en vardagsnivå som vi bestämde oss för att bygga Allies, säger John Guthed. Han och Allies medgrundare Jonas Lindkvist har en lång digital bakgrund, som utvecklare och kreatör.

Tanken med Allies är att det en förälder lägger in i en grupp, delas med de andra i gruppen. På så vis kan en tränare lägga in träningar, en lärare en läxa och en förälder en klassresa - sedan kan de andra i gruppen exportera det till sina kalendrar i mobilen.  Allt samlas på en tidslinje i Allies, från den kan Allies användare exportera den till sina kalendrar i mobilen. Där de vill ha det från början.

Allies erbjuder även en klasslista och en chatt. Något som visat sig vara väldigt uppskattat bland användarna.

- Det är få skolor och klubbar som erbjuder ens ett Excelark med namn och nummer till de andra föräldrarna idag. Med Allies kan föräldrar själva lägga in de uppgifter de vill dela med sig av, sedan delas de bara med de andra i deras grupper.

Under vintern kommer Allies uppdateras ytterligare.

- Vi har en lång lista med åtgärder, som våra användare bett om, men ingen annan levererat till dem, säger John Guthed.

Allies lägger vardagspusslet.

Läxor, träningar, ledigheter, tidiga hämtningar, födelsedagskalas, matcher och utflykter. Det en matar in i Allies, blir tillgängligt för alla i samma grupp. Bäst av allt? Från Allies kan varje användare skicka händelserna rakt in i kalendern i sin mobil. Där de vill ha dem från början.