Majemaförlaget AB

Föräldrar osäkra inför sjuåringens skolstart - Ny bok skall underlätta för både lärare och föräldrar till barn i åk 1

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2013 15:45 CEST

Idag börjar skolan för många barn runtom i landet. Lagom till skolstarten släpper läromedelsförlaget Majema boken Att gå i ettan, som tar upp hur det är att vara sju år och vad som händer i första klass. Huvudförfattaren till boken, Katarina Hedensjö från Majemaförlaget, är själv före detta lärare och har skrivit boken som ett svar på de frågor hon fått av föräldrar genom åren – men också till lärarkolleger som efterfrågat större insikt hos just föräldrarna.

-  Det är först i tredje klass som den första bedömningen av barnets utveckling och kunskapsnivå sker. Men trots att det inte finns uttalade kunskapskrav på sjuåringen är det i första klass som ribban sätts – och som förälder är det inte alltid lätt att veta hur man kan underlätta för och stötta sitt barn, säger Katarina Hedensjö.

Samma undersökning, där drygt 1100 lärare till barn i årskurs ett deltog, visar vidare att knappt tio procent tycker att föräldrar engagerar sig i barnens skolgång på ett helt tillfredsställande sätt. Tre av fyra lärare är övertygade om att ett ökat stöd och bättre insikter om skolan hos föräldrar skulle spegla sig positivt i barnens utveckling.

-  Drömscenariot är att föräldrarna känner lättnad efter att ha läst boken. Det handlar inte om att komma med pekpinnar, utan förhoppningen är att kunna hjälpa dem att vara det stöd till barnen som de faktiskt behöver vara, säger Katarina Hedensjö.

Boken Att gå i ettan är uppdelad i två delar; en med konkreta och användbara tips och en som tar upp vad en förstaklassare får lära sig i skolan idag, vilka krav som ställs på barnet och vad föräldern kan göra för att underlätta och stötta. Till boken finns även fyra övningshäften i svenska och matematik.

Annika Mårtensson och Ellinor Lundsten från Majemaförlaget är medförfattare till boken samt skapare av övningshäftena. De har båda arbetat i många år som lärare i åk 1-3.

Boken Att gå i ettan finns bland annat tillgänglig via Akademibokhandeln och Adlibris samt på majema.se/foraldrar. Rekommenderat försäljningspris är 249:-.

Högupplösta bilder samt kort film om boken finns här:

Undersökningen i korthet:

o  97% av lärarna i årskurs ett är överens om att föräldrarna saknar tillräcklig insikt om vad som krävs av barnen för att nå målen och kunskapskraven i alla ämnen.

o  Knappt 10 % tycker att föräldrar engagerar sig i barnens skolgång på ett helt tillfredsställande sätt.

o  73.2% av lärarna är övertygade om att ett ökat stöd och bättre insikter om skolan hos föräldrarna skulle spegla sig positivt i barnens utveckling. 69% tror att det skulle leda till att barnen fick bättre stöd hemma.

o  46% av lärarna upplever att kraven på uppmärksamhet från dem är föräldrarnas huvudprioritet, medan endast 26% anger uppnådda mål och kunskapskrav som viktigast för föräldrarna.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Katarina Hedensjö

mobil +46 708 50 83 00

tel +46 8 716 90 22

katarina.hedensjo@majema.se

Om undersökningen:

Respondenterna kommer från Majemas eget lärarregister. Totalt 1109 lärare till barn i årskurs ett svarade på webbenkäten, som genomfördes i webbverktyget EasyResearch. Undersökningen genomfördes i april 2013.

Om Majemaförlaget AB:

Majemaförlaget har utvecklat kalendrar och läromedel för F-6 sedan 1982 och erbjuder kompletterande läromedel i svenska, matematik, engelska, no/so och planeringsverktyg som elevdagböcker, väggkalenderar och lärarkalendrar. Exempel på populära titlar är Språkskrinet, Skoldagböckerna, Veckologgen, Min bok om, och den gula Planeringskalendern - en av Sveriges mest populära kalendrar riktad till lärare. Företaget är familjeägt och har huvudkontor i Nacka, Stockholm.

Majemaförlaget erbjuder läromedel för F-6 och planeringsverktyg för både lärare och elever. Våra läromedel sätter guldkant på undervisningen och ger lärare stor flexibilitet. Vi vill skapa arbetsglädje i klassrummet!

För oss på Majema är kontakten med dig som lärare mycket värdefull. Vi vill gärna veta hur vi kan bli bättre, mejla eller skriv en kommentar på vår blogg, facebook eller twitter. Du är också välkommen till vårt kontor på Ekorrvägen 37 i Nacka. Hit kan du komma för att bläddra i våra böcker och träffa vårt glada gäng!