Firma Lars Mullback

Föräldrar protesterar - Katastrof för våra barn

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 00:37 CEST

Föräldrar till CP-skadade barn är chockade över politikernas beslut att ta bort möjligheten att välja alternativ behandling för CP-skadade.

-Min son är 10 år, säger mamma Ingrid Näsman Björk, han har tränat på Move and Walk sedan han var 1 år, det är en katastrof om han inte kan fortsätta att ha den möjligheten,

Move & Walk erbjuder konduktiv pedagogik till de neurologiskt funktionshindrade som vill ha ett alternativ till regionens egen habilitering. Nu väljer Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting att dra in denna specialpedagogik för 300 CP-skadade barn. Istället upphandlas intensiv sjukgymnastik. Något som redan finns i regionens egna verksamhet.-

Konduktiv Pedagogik kom till Sverige på 1990-talet för att CP-skadade och deras föräldrar krävde denna pedagogik. De mest kända förespråkarna för behandlingskonceptet är ståupparen Jesper Odelberg och filmregissören Lars Mullback.

-Jag har blivit kontaktad av en mängd förtvivlade föräldrar i dag, säger Lars Mullback. När jag skrev om pedagogiken i DNn för första gången på 1990-talet, kallade de ledande läkarna mig för lögnare och att jag skapade orealistiska förhoppningar för CP-skadade barns föräldrar. Nu 15 år senare väljer cirka 1000 svenskar konceptet varje år, framför de insatser habiliteringen erbjuder. Det blir alltid protester när rätten konduktiv pedagogik för CP-skadade  hotas.

Vad menar du?

-På 1990-talet demonstrerade 100-tals cp-skadade barn på socialstyrelsen för att konduktiv pedagogik skulle få etablera sig i Sverige. fortsätter Mullback, så har det fortsatt. Konduktiv pedaqgogik finnns i Sverige för att CP-skadade och deras föräldrar krävt det.

Han fortsätter:

-Konduktiv pedagogik passar inte alla, men för dem det passar är det livsavgörande att få fortsätta enligt konceptet.

Mullback åkte till Ungern när han var 34 år, tränade konduktiv pedagogik och lärde sig äta själv och gå bättre.

Här följer en lista på några av de föräldrar som hoppas få ge sin röst hörd i media, när deras folkvalda politiker sviker dem

Vicky Skure Eriksson, 070-320 41 61, vicki.skure-eriksson@telia.com

Maria Flanagan, Tel: 0708-918 440, maria@modescien.se

Marie Swanström, 070-141 48 98, Marie.swanstrom@tv4.se ok