Kristdemokraterna, KD

Förbättra kontrollen av fosterfamiljer

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2006 11:30 CET

- Fosterbarn som utnyttjas som sexslavar, sätts i tvångsarbete och misshandlas är samtliga erfarenheter medlemmarna i frivilligorganisationen ”Stulen barndom” vittnar om. Idag ställer Kristdemokraternas vice partiordförande Maria Larsson en fråga till socialminister Berit Andnor om vad hon tänker vidta för åtgärder för att kontrollen av fosterhemsfamiljer ska förbättras.

- De fosterfamiljer som väljer att upplåta sina hem för barn som farit illa är naturligtvis oumbärliga. De erbjuder trygghet och stabilitet åt små människor som blivit offer för alltifrån olyckliga omständigheter till missbruk, bristande omsorg och regelrätta övergrepp. Med barn som kommer från så trasiga bakgrunder är det oerhört viktigt att den nya familj de blir placerade i kan erbjuda ett pålitligt och långvarigt stöd, samt mycket kärlek och tålamod.

- Frivilligorganisationen Stulen Barndom vittnar dock om fall där detta bevisligen brister. En av de unga kvinnor de varit i kontakt med har under sin uppväxt flyttats mellan 57 olika institutioner!

- Det är regeringens ansvar att säkerställa att dessa barn, som redan farit illa, får bästa tänkbara skydd och hjälp. Därför frågar jag idag socialminister Berit Andnor vad hon vill göra för att förbättra kontrollen av fosterhemsfamiljer, samt säkra att trasiga barn får en trygg uppväxt.

För mer information:

Maria Larsson