Amzungo Volontärresor

Förbättrad säkerhet på volontärresor

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 15:35 CEST

Redan från start har vi på Amzungo Volontärresor varit noga med att se till att våra volontärer är lämpliga för att arbeta med våra olika projekt. Vi har träffat många av våra volontärer och pratar i telefon med de flesta övriga samtidigt som vi vid bokningstillfället tar reda på intressen och bakgrund. Både för att projekten ska passa er som volontärer och tvärtom. I takt med att vi får fler och fler volontärer och inte har möjlighet att träffa er alla har vi på Amzungo Volontärresor beslutat att införa krav på bakgrundskontroller av alla volontärer som vill arbeta med barn, kvinnor och djur. För att få åka på ett av våra volontärprojekt krävs numera därför ett utdrag ur belastningsregistret.

Vi har tidigare krävt bakgrundskontroller på vissa projekt men tycker det är viktigt att på att bättre sätt kunna garantera allas säkerhet och väljer därför att införa detta på samtliga projekt där man arbetar med människor och djur. Vi kommer fortsätta ta reda på så mycket vi kan om våra volontärer för att se till att rätt volontär är på rätt projekt, så att alla får ut det mesta av sin tid.

Läs mer om hur du går tillväga för att ordna ett utdrag här!

Idén om Amzungo Volontärresor växte fram genom ett möte med de fattiga barnen i Zambia 2007 och utvecklades vidare till en vilja att skapa möjligheten för andra att, precis som vi gjorde, få uppleva det fantastiska med att vara volontär. Vi som arbetar på Amzungo Volontärresor har besökt våra projektländer och vet att du kan göra en stor skillnad på dessa platser och projekt. Vår vision är att din resa med Amzungo Volontärresor ska gynna lokala projekt och till bästa möjliga pris ge dig en upplevelse för livet!