AEG Live

Förband till Metallica sökes på MySpace!

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 11:10 CEST

Sonisphere Festival och MySpace erbjuder skandinaviska band chansen att vinna en plats att spela på festivalen.

I sommar spelar Metallica tillsammans med bland annat Cradle of Filth, Mastodon och Primal Scream på nya festivalen Sonisphere Festival som tar plats i Folkets Park i Hultsfred den 18 juli. Sonisphere Festival erbjuder nu, tillsammans med MySpace, skandinaviska band chansen att vinna en plats på Sonisphere-scenen. Fans från Norge, Sverige och Danmark kan vara med och nominera vilka de helst vill se och band från dessa länder kan anmäla sitt intresse av att spela. Efter att Sonispheres jury valt ut sina favoriter röstar MySpace-användarna tillsammans fram vinnaren som kommer att stå på Sonispheres scen den 18 juli.

All anmälan och omröstning sker på www.myspace.com/aeglivesweden

- Det här är en otrolig chans, särskilt för mindre band utan ett stort skivbolag eller management i ryggen att få uppträda på en stor scen tillsammans med några av rockens giganter. MySpace arbetar ju dagligen med att hitta sätt att lyfta upp osignade, mindre etablerade band, genom vårt projekt MusikSverige (www.myspace.com/musiksverige) och redan har hundratals mindre band synts i media och på livescener - men ingen så stor som denna - berättar Andreas Hindenäs ifrån MySpace.

- Vi på AEG Live tycker det är fantastiskt roligt att kunna erbjuda en sån här möjlighet till ett av alla de otroligt bra band som finns ute i Skandinavien som ännu inte blivit presenterade för en större publik. Att få spela framför 40.000 fans på sommarens största rockhändelse är någon av en dröm även för etablerade band, så de som vinner får se till att hålla nerverna i styr den 18 juli och vi ser verkligen fram emot det här!

Nomineringsfasen, då fans och band kan nominera sig själva eller det band de helst vill se på scenen, startar i dag, måndag. Sonisphere väljer sen sina 15/20 favoriter och bland dessa röstas vinnaren fram.

Om MySpace:
MySpace är den främsta globala mötesplatsen för vänner och populärkultur, ett globalt socialt nätverk där användarna har personliga sidor med bloggar, IM, email, musikstreaming, videos, foton, events, grupper och forum. MySpace har fler än 125 miljoner användare och flera miljoner av dessa är musikprofiler, varav närmare 100 000 är svenska band och artister, som använder sina sidor för att kommunicera med och träffa fans och vänner. På sina sidor lägger artisterna upp videos, bloggar, turnédatum, texter och musik som fans och vänner över hela världen kan streama. Nyheter på MySpace: Mina Besökare, toolbar, musiksök, ny profildesigner nya meddelandefunktioner, ny statusuppdatering, ny mobilsajt: m.myspace.com med mera.

Om Sonisphere:
Sonisphere är en helt ny internationellt turnerande musikfestival som samlar ihop flera av dagens bästa artister under sin turné i Europa. Den 18 juli stannar Sonisphere och Metallica till i Hultsfred med en mängd grymma band som sällskap.

Sonisphere handlar om kvalitet. Istället för att trycka in så många band som möjligt på flera scener och tvinga fansen att välja och välja bort kommer festivalen att bestå av 10-12 band som alternerar mellan två scener. Med andra ord - du kommer inte att missa någonting på hela dagen. Sista konserten, Metallica, kommer vara klar runt 02:00 och efter det kan man antingen välja att åka hem direkt eller campa på området. Vi rekommenderar varmt att åka dit och hem med www.festivalbussen.com - låt någon annan sköta körandet! För mer info: www.sonispherefestivals.com