Inova

Förebygg senskador genom kylterapi med hjälp av nytt patenterat koncept

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 12:00 CEST

En av de allra vanligaste orsakerna till att en tävlingshäst får avsluta sin karriär i förtid är att den drabbas av senskador. Genom att kyla benen direkt efter hård ansträngning kan dessa skador förebyggas. Bequine presenterar med Tendon Recovery ett nytt koncept för kylbehandling, framtaget i samarbete med ledande veterinärer och tränare.

Studier från de olika tävlingsdisciplinerna – trav, galopp, dressyr, fälttävlan och hoppning – redovisar individuellt varierande siffror, men i genomsnitt står skador på senor eller ligament för nära hälften av alla skador. Och bilden är densamma världen över. När senvävnaden utsätts för hög belastning, t ex i samband med hård träning och tävling, bildas mikroskopiska skador, sk mikrotrauman, där fibrer i varierande utsträckning brister och går av och små inflammationer bildas. Då vävnadens temperatur är som allra högst är risken för att de eventuella mikroblödningar som uppstått ska förvärras som allra störst.

Genom att applicera kyla direkt efter en hård belastning får man blodkärlen i senorna att dra ihop sig samtidigt som man dämpar uppkomsten och spridningen av inflammationer. Det gör att blödningar och små inflammationer minimeras och bildandet av degenerativ ärrvävnad motverkas. Kyla är en gammal metod ör att motverka skador och går man bara något årtionde tillbaka i tiden så var det mer en regel än ett undantag att kyla benen på hästarna efter träning och tävling. Det var helt enkelt en del av den dagliga omvårdande rutinen. Vi har emellertid sett en förändring av användandet av kyla, kanske pga av att tempot och tidspressen ökar.

­– Som en användarvänlig och effektiv lösning för att påbörja kylning direkt efter avslutat träningspass har vi utvecklat Bequine® Tendon Recovery. Detta är ett alldeles nytt och patenterat koncept för att med hjälp av ortopediskt applicerad kylterapi förebygga och förhindra uppkomst av senskador på tävlingshästar, säger Christer Höglund från BeCare.  Konceptet, som går under namnet OTCS, Orthopedic Thermal Care System, är utvecklat i Sverige i samarbete med ledande veterinärer och används redan av flera av landets största tränare.

Bequines kylprodukter innehåller Thenerex©, en patenterad gel med termodynamiska egenskaper som utvecklats vid Bequines eget laboratorium i Karlstad. Thenerexgelen har två unika egenskaper. Dels har den en mycket hög förmåga att lagra värme eller kyla. Dels förblir den mjuk även vid låga temperaturer vilket gör att kylan ligger an mot och omsluter senorna, något som ger en optimal kylverkan. För att ytterligare förbättra och förlänga kylverkan har Tendon Recovery damaskerna försetts med ett hölje av kraftig Neopren som dels isolerar men som dessutom skyddar mot det slitage som produkten oundvikligen utsätts vid daglig användning i en krävande stallmiljö. Produkterna är utformade som damasker och framtagna för att ha en perfekt passform. De spänns snabbt och enkelt fast på hästens ben med hjälp av kardborrebanden. Genom en aktiv och riktad kyla mot gaffelbandet och böjsenan, där skaderisken är som störst, uppnås en maximal kylverkan. Produkterna är utprovade och testade såväl av Läkemedelsverket som av SP.

Kontaktuppgifter:

Christer Höglund, VD BeCare AB, 0705-90 60 90, ch@bequine.se