Recip AB

Förebyggande behandling minskar benskörhet

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 16:54 CEST

Flera rön visar att förebyggande behandling minskar risken för benskörhet - den Internationella Osteoporosdagen firas den 20 oktober
Förebyggande behandling med kalcium och D-vitamin lönar sig och kan minska antalet frakturer. Det är slutsatserna från ett internationellt WHO möte. Det stärks också av NNR (1), de nordiska näringsrekommendationerna, som i sin senaste upplaga har höjt de rekommenderade intagen för D-vitamin.

I de nya nordiska näringsrekommendationerna rekommenderas ett genomsnittligt intag av 7.5 mikrogram D-vitamin för kvinnor, män och barn över 2 år. Den tidigare nivån på 5 mikrogram räcker inte. Det kan vara svårt att uppskatta hur mycket D-vitamin vi får i oss genom kosten då en betydande del bildas i kroppens hud via solen. Under det solfattiga vinterhalvåret har kroppen svårt att bygga upp tillräckliga depåer av D-vitamin. Vitamin D som underlättar upptaget av kalcium förekommer mest i berikade mejeriprodukter, fet fisk och skaldjur. D-vitamin har också betydelse för bl a muskelstyrka och balans, två viktiga funktioner för att förebygga fall.

EU-rekommendationer från 2003 gav upphov till ett WHO-möte (2) i våras inriktat på preventiv behandling av osteoporos med hjälp av kalcium och D-vitamin. Experterna var eniga om att kunskaperna om kalcium- och D-vitamins goda preventiva effekt fortfarande är låg hos läkare, patienter och riskgrupper. Att vården måste ta sitt ansvar för att få bättre följsamhet i behandling var en av slutsatserna på mötet.

Vadstenaprojektet är ett bra exempel på när osteoporosvården fungerar. Ann-Charlotte Grahn Kronhed, sjukgymnast vid Vadstena Vårdcentral, har efter 10 år sammanfattat kommunens omfattande hälsoprojekt i en avhandling (3). Genom en rad preventiva åtgärder där vården har samverkat har man lyckats få ned antalet handledsfrakturer bland kvinnor. Kostrådgivning av kalcium- och D-vitamin, balans- och styrketräning och kunskap om hur man kan minska fallrisk är några exempel på åtgärder som har gett resultat.

Mellan den 20 - 23 oktober firas den internationella osteoporosdagen med flera föreläsningar runt om i landet, se bif program nedan under rubriken "Mer information". Benskörhet som resulterar i 70 000 frakturer varje år och kostar sjukvården runt 3,5 miljarder kronor kan inte längre negligeras.

För närmare information kontakta Mia Brundin, Produktchef Recip, tel 08-6025321, 0709-66 25 38
Pressbilder finns att hämta på www.newsonline.se/recip

Referenser:

1 Norden, Nordic Council of Ministers, "4th Edition of the Nordic Nutrition Recommendations", 13th August 2004
2 Boonen S et al. The need for clinical guidance in the use of calcium and vitamin D in the managemenet of osteoporosis: a concensus report. Osteoporosis Int 2004;15:511-519
3 Community-based osteoporosis prevention: Physical activity in relation to bone density, fall prevention and the effect of training programmes. The Vadstena Osteoporosis Prevention Project. Linköping University Medical Dissertation No. 788, Ann-Charlotte Grahn Kronhed, Linköping 2003.