IRLevents

Föreläsning om hur du effektivt använder Facebook

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 22:31 CET

Föreläsning om hur du effektivt använder Facebook

Är du Facebook-användare men känner att du inte utnyttjar sidan maximalt? Anna Ström föreläser om hur du gör på Nina Jansdotters IRL-kryssning.

Anna är en av föreläsarna på Nina Jansdotter och Kenneth EO Sundins IRL möte i form av en dygnslång kryssning i maj. Hon kommer att berätta om hur man använder Facebook på bästa vis för att nätverka och göra affärer, med liten tidsinsats dessutom.
- Många menar att Facebook tar för mycket tid, men om man tänker igenom hur man använder det och strukturerar upp sitt surfande får man ut mycket mer av siten, säger Anna.

Det gäller bland annat att planera in internettiden och bestämma vad den ska användas tid.
– Exempelvis kan man bestämma sig för att använda Facebook seriöst en halvtimme om dagen, fem dagar i veckan. Och anstränga sig för att tänka igenom vad man vill åstadkomma när man är där.  Du kan ibland t.ex. bestämma dig för att endast kommentera dina vänners inlägg - och då inte göra egna statusuppdateringar. Eller så kan du logga in bara för att adda nya vänner.
.
Anna tycker att man kan likna det med att handla på IKEA.
- Vet du vad du vill ha och håller dig till det går det snabbt. Annars kan det lätt ta hela dagen.

Hur gör man för att inte halka in i "slösurfande", dröja kvar i fotoalbum och konversationer?
- Vill man ha tid för att bara nöjessurfa på Facebook planerar man in det också. Det viktiga är att man inte fastnar alltför länge, och håller isär det från den mer professionella delen.
- Ibland kan man gå in och göra en kort status-uppdatering och sen direkt logga ut.  Det viktiga är att du synliggör dig själv och blir ihågkommen av ditt Facebook-nätverk. Exakt vad du skriver spelar mindre roll. Lättast är att skriva om det som man för tillfället ändå gör. Om du uppdaterar din hemsida - skriv något om det, om du precis kommit från fika med jobbarkompisarna - skriv om det. Det är tidseffektivt, påpekar Anna.

Utöver sina föreläsningar är Anna även VD för cateringfirman Gourmetbudet. Själv använder hon Facebook dagligen för att utöka och underhålla kontaktnätet, göra reklam och synas.
- När jag t.ex. lägger ut bilder från ett event jag anordnat syns bilderna direkt för mina kunder, delägare, leverantörer, kollegor... Det är en otroligt snabb informationskanal, fortsätter Anna. Och hade jag skickat ut information genom reklamblad, tackkort eller broschyrer hade det inte bara tagit längre tid utan också kostat betydligt mer.
- Jag bjuder också frikostigt på mina kontakter. Få saker är så uppskattade som en riktigt bra kontakt och på Facebook har man stora möjigheter att föreslå människor att bli "FB-vänner" med varandra.

Vilka är dina förväntningar på kryssningen?
- Jag tror och hoppas att det blir ett forum där man verkligen kan inspireras och lära sig om fördelarna med Facebook. Jag känner flera välutbildade, duktiga människor, fulla av idéer, som fortfarande inte har ett konto. Det känns synd eftersom det finns så mycket att hämta där. Dessutom hoppas jag kunna nätverka effektivt och knyta kontakter, avslutar Anna.

För mer information:

Anna Ström VD Gourmetbudet