FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran gratulerar det iranska folket

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2009 10:59 CEST

Pressmeddelande

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran gratulerar det iranska folket och Folkets Mujahedin, särskilt invånarna i Ashraf, till den eftertraktade segern. Europaparlamentets resolution är därför ett stort nederlag för den iranska regimen som länge har drömt om att stänga Ashraf och på så sätt undanröja sin största demokratiska opposition

Resolutionen uppmanade den irakiska regeringen att respektera Ashraf invånarnas status "skyddade personer" enligt fjärde Genève konventionen och dra tillbaka hotelserna om att stänga lägret. Europaparlamentet uppmanade den irakiska statsministern "att se till att inga åtgärder vidtas av de irakiska myndigheterna som kränker de mänskliga rättigheterna av Ashrafs invånare, samt förtydliga regeringens avsikter mot dem". Man uppmanade även Iraks regering att avstå från varje handling som skulle äventyra deras liv eller säkerhet.

Invånarna i Ashraf har bott i Irak i mer än 20 år, enligt internationella lagar har de rätt att fortsätta bo där, de har tillägnat deras liv till att stå upp för det iranska folkets rätt till frihet. Ashraf är idag hoppet för miljoner iranier i Iran och i exil om att en dag få se ett fritt Iran. Ashraf är ett fäste som symboliserar det iranska folkets kamp och uppoffring för ett fritt Iran.

Genom stora påtryckningar på den irakiska regeringen har mullorna i Iran försökt få invånarna i Ashraf överlämnade, så de kan arrangera en massaker.

Förenade Föreningar För ett Fritt Iran gratulerar därför återigen det iranska folket och Folkets Mujahedin till segern.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran

2009-04-25

EU uppmanar Irak att skydda iranska exilgruppen

www.fffi.se