Föreningen för Tidig Musik

Föreningen för Tidig Musik ger pris till barockdansaren Karin Modigh

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2012 15:00 CEST

Årets Mungiga (The Swedish Early Music Award) [2012] tilldelas Karin Modigh, barockdansare och pedagog. Utdelningen kommer att ske under Stockholm Early Music Festival den 9 juni 2011. Det är den rikstäckande Föreningen för Tidig Musik (FFTM) som årligen delar ut utmärkelsen till en person eller grupp som gjort en beundransvärd insats för den tidiga musiken i Sverige. Bland tidigare mottagare märks barockviolinisten Ann Wallström, festivalarrangören Peter Pontvik, sångerskan Susanne Rydén, lutenisten Jacob Lindberg, professor Erik Kjellberg och Göteborg Baroque.

Motiveringen

Karin Modigh tilldelas Årets Mungiga för hennes insatser för att föra fram barockdansen i Sverige. Hon har uppträtt som barockdansare internationellt i flera år; under 2011 uppträdde hon bland annat som featured dancer vid Boston Early Music Festivals uppsättning av Steffanis Niobe och med Compagnie l’Eventail. Karin har dessutom bedrivit en stor gärning som pedagog och lett undervisning på alla nivåer vid Balettakademien, Kulturskolan Stockholm, Operahögskolan i Stockholm, Dans och Cirkushögskolan och Kungliga Musikhögskolan, samt vid workshops för allmänheten. Sommaren 2011 skapade hon genom ett stöd från Carina Aris minnesfond möjlighet för en barockdansföreställning vid Drottningholms Slottsteater i samarbete mellan Compagnie l’Eventail och Stockholm Baroque Dancers. Detta gav en unik möjlighet för svenska dansare att samarbeta med ett barockdanskompani på hög internationell nivå, och har möjliggjort för flera av de svenska dansarna att påbörja barockdanskarriärer internationellt.

För information om priset och föreningen kontakta Bernt Malmros, ordförande för Föreningen för Tidig Musik, ordforande.tidigmusik@gmail.com

Föreningen För Tidig Musik är en rikstäckande förening som grundades 1979 och har runt 1000 medlemmar. Föreningen arbetar för att vara ett nätverk där medlemmarna kan utbyta kunskap och erfarenheter. Föreningen verkar för att främja den tidiga musiken i det svenska musiklivet, stödjer unga musiker genom utdelande av stipendier, stödjer kursverksamhet, ger ut kulturtidsskriften Tidig Musik. För mer information, se www.tidigmusik.com.