Swedbank

FöreningsSparbanken får pris för IT-effektivitet

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2003 08:58 CET

FöreningsSparbanken har tilldelats Compass Priset 2003. Priset delas ut av det internationella konsultföretaget Compass Consulting, som är ett ledande benchmarkinginstitut inom IT. FöreningsSparbankens IT-organisation har fått priset med motiveringen att man "visar en stadigt stigande positiv trend över förbättringar och befinner sig på de flesta områden i världsklass."

FöreningsSparbanken har bland annat nått sitt mål att genomföra runt 20 procent fler transaktioner utan kostnadsökningar.

Compass Consulting skriver vidare i sin motivering att "FöreningsSparbanken med en faktabaserad och oberoende metod kunnat visa att storskalig outsourcing inte är ett oundvikligt alternativ för större IT-organisationer. Dessutom har man skapat ett mervärde för banken genom att kunna behålla full kontroll över denna centrala del av bankverksamheten."

Vi har under lång tid arbetat målmedvetet med vår effektivitet inom IT, säger Fredrik Runnquist, IT-chef i FöreningsSparbanken. Att få den här prestigefyllda utmärkelsen sporrar oss till nya tag. Ytterst handlar det ju om att vi genom en effektiv utveckling, förvaltning och drift av IT ökar möjligheterna att göra FöreningsSparbanken mer konkurrenskraftig

För ytterligare information:
Fredrik Runnquist, IT-chef, FöreningsSparbanken, tfn: 0705-26 11 05