Swedbank

FöreningsSparbanken köper hela EnterCard AS i Norge

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2003 08:46 CEST

FöreningsSparbanken har träffat avtal med Terra Gruppen AS om att förvärva återstående 35 procent av aktierna i det norska kontokortsföretaget EnterCard AS för 69 miljoner NOK. Tidigare i år har FöreningsSparbanken träffat avtal med SpareBank 1 Gruppen AS om att köpa 65 procent av aktierna i EnterCard för 129 miljoner NOK. Priset för samtliga aktier i EnterCard blir därmed 198 miljoner NOK.

EnterCard har samtidigt tecknat distributionsavtal med SpareBank 1 Gruppens och Terra Gruppens medlemsbanker om fortsatt distribution av kontokort till bankkunderna.

"Förvärvet stärker vår position som ledande betalningsförmedlare i Norden samtidigt som vi kan uppnå goda synergier med vår svenska kortaffär", säger Birgitta Johansson-Hedberg, VD och koncernchef i FöreningsSparbanken.

Enter Card etablerades år 2000 i och med att Sparebankkort AS och Sparebank 1 Kreditkort AS fusionerades. Bolaget ger ut alla typer av
Visa- och Master Card-kontokort, som distribueras huvudsakligen genom bankerna i SpareBank 1 Gruppen och Terra Gruppen. Bankerna har tillsammans en marknadsandel på cirka 35 procent i Norge. EnterCard har även samarbetsavtal med Coop och LO i Norge samt med studentorganisationen ANSA.

Förvärvet förutsätter godkännande av berörda myndigheter.

För ytterligare information:
Birgitta Johansson-Hedberg, VD och koncernchef, tfn: 08-585 910 88 Henrik Kolga, Informationsdirektör, tfn: 0708-11 13 15 Jesper Berggren, Presschef, tfn: 0705-49 37 67