Alecta

FöreningsSparbanken och Kanal 5 bäst i Sverige

Pressmeddelande   •  Okt 29, 2003 17:33 CET

Tjänstepensionsföretaget Alecta delar idag ut utmärkelsen Sveriges bästa arbetsplats. I år är vinnarna Kanal 5 och FöreningsSparbanken.

I år har 24 företag med drygt 22 000 anställda deltagit. Alla deltagare har granskats av oberoende examinatorer. Två företag har lyckats särskilt väl i sitt arbete.
- Jag vill gratulera Kanal 5 och FöreningsSparbanken som bägge har insett att lönsamhet och ett gott klimat på arbetsplatsen går hand i hand. När medarbetarna mår bra så går företaget bra. Samtidigt vill jag tacka alla andra företag som deltagit. Genom dessa har vi fått massor av goda exempel som vi gärna delar med oss av, säger Alectas vd Lars Otterbeck.

FöreningsSparbanken har utvecklat verktyg som lyfter fram mjuka värden i arbetet för ökad lönsamhet på bankens drygt 800 kontor.
- I FöreningsSparbanken tror vi på ett starkt samband mellan engagerade och motiverade medarbetare med god hälsa, nöjda kunder och ett gott ekonomiskt resultat. Genom vårt deltagande i Alectas arbete med tävlingen har vi lärt oss mycket och jag hoppas att andra företag i Sverige lär sig något av FöreningsSparbanken, säger Birgitta Johansson-Hedberg, vd och koncernchef på FöreningsSparbanken.

Medarbetarna på Kanal 5 lever och verkar i ett kretslopp där sambandet mellan en god arbetsmiljö, egen insats och lönsammare affär är fullständigt tydligt för var och en.
- Det här priset tolkar vi som att vi i alla fall kommit en liten bit på väg i att skapa en arbetsmiljö som stöder våra mål, och samtidigt utgör en roligare arbetsplats. Detta ser vi som nyckeln till ett framgångsrikt förverkligande av vår strategi och bästa vägen till en bra lönsamhet för ägarna, säger Manfred Aronsson, vd på Kanal 5.

Utmärkelsen syftar till att belöna företag som arbetar aktivt med att förbättra ledarskapet, medarbetarskapet och arbetsmiljön samt kan visa att det arbetet är lönsamt.

För bilder och boken om Sveriges bästa arbetsplats, besök gärna pressrummet på www.alecta.se

För mer information
Hans Bergenheim, chef Tjänstepension, Alecta telefon 08-441 67 10, 070-268 67 10
Johan Anderson, pressansvarig Alecta, telefon 08-441 68 11, 070-288 68 11

Tjänstepensionsföretaget Alecta hanterar tjänstepensionen ITP på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK. Vi förvaltar cirka 300 miljarder kronor och ger service till 27 000 kundföretag och 1,5 miljoner försäkrade. Tack vare våra kostnadseffektiva lösningar kan dessa företag trygga ekonomin för sina anställda så länge de lever. Genom sjukförsäkringen som ingår i ITP kan vi även öka kundföretagens kunskap om sambandet mellan hälsa och lönsamhet.