Swedbank

FöreningsSparbanken stöttar Årets Nybyggare

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2005 11:14 CEST

Utmärkelsen Årets Nybyggare tillföll i år grundaren av företaget Alem Teknik AB, Kin Lap Iu. Priset delades under fredagen ut av HMK Carl XVI Gustaf. Utmärkelsen Årets Nybyggare som instiftats av Internationella Företagarföreningen i Sverige, med FöreningsSparbanken som huvudsponsor, är ett led i arbetet med att lyfta fram goda och inspirerande exempel och förebilder bland personer med utländsk bakgrund i Sverige. Priset delades i år ut för sjunde gången.

Kin Lap Iu får priset för att han utan resurser utvecklat ett företag i världsklass inom sin bransch. Han premieras för att han tagit sig ur arbetslöshet via det egna företaget. Kin Lap Iu har kvalificerat sig till Årets Nybyggare för det hårda arbete och den vilja han visat i sitt entreprenörskap.

Kin Lap Iu, som kommer från HongKong, invandrade till Sverige 1980 och började då arbeta som kock. Efter en tids arbetslöshet startade han företaget Alem Teknik AB som utvecklar och producerar vajerlås för lamparmaturer i offentlig miljö. Verksamheten bedrivs i Nybro med totalt 6 anställda och omsätter ca 8 Mkr. Sedan starten år 2000 har Alem Teknik AB fördubblat sin omsättning.

– Att stötta Årets Nybyggare ligger helt i linje med våra ambitioner att uppmuntra företagandet i Sverige. Vart femte nystartat företag drivs av en person med utländsk bakgrund och idag är det relativt sett fler invandrare än svenskar som driver företag. Därför är det viktigt för FöreningsSparbanken att vara en affärspartner som förstår deras förutsättningar, säger Jan Lidén, VD och koncernchef i FöreningsSparbanken.

I nomineringskommittén ingår Gustaf Douglas, Torbjörn Ek, Gunvor Engström, Björn Eriksson, Sören Gyll, Roger Holtback, Ali Karimi, Jan Lidén, Björn Rosengren, och Tija Torpe. H.M. Konungen är beskyddare av den årliga utmärkelsen.

Läs mer på www.aretsnybyggare.se

För ytterligare information: